Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
FRANCISKüSPKOBIÆMET
O
vandlade rörelsen vore genom testamentet bevisad och
klargjord. — Men äfven Sabatiers undersökning af de redan
omnämnda gamla biografierna förde till öfverraskande resultat.
Celanos första biografi, hittills stödjepunkten för
Franciskus-forskningen, visade sig vara en, visserligen utan medvetet svek
gjord, skönmålning enligt påfligt uppdrag med det tydliga syftet
att framhäfva endräkten mellan Franciskus och kyrkan, under
det att alla konflikter och motsättningar förbigåtts. Biografien
slutar ock med att låta Franciskus lämna styret af orden till
sin bäste vän broder Elias, under det att i verkligheten Elias
var den, som längst aflägsnat sig från Franciskus och som
ordensgeneral mest energiskt förde den ackomoderande mildare
riktningens talan. Denna detalj enbart är tillräcklig att klargöra
den första Celanobiografiens tendens. — 15 år senare kom den
stränga riktningen till makten, sedan Elias störtats; många af
Elias’ vänner, bl. a. Celano, drogos då öfver till de strängare;
från detta håll fick Celano i uppdrag att utarbeta en verklig
Franciskusbiografi med hjälp af de ännu lefvande bröder, som
en gång vandrat samman med Franciskus själf. Så tillkom
Celanos andra biografi, hvilken sålunda ger en riktigare bild
än den första, äfven om jämkningar äfven här skett, för att
författaren ej skulle komma i uppenbar kollission med sitt
förra opus.
Det viktigaste var emellertid, att Sabatier trodde sig af
åtskilligt kunna sluta sig till, att Celano haft hjälp ej blott af
muntliga berättelser af bröderna utan äfven af en i deras krets
tidigare författad Franciskusbiografi, där säkerligen den mest
äkta bilden af helgonet mött. Denna biografi hafva vi ock
kvar, nota bene blott till en del och stympad, i »Legenda trium
sociorum»; denna hade nämligen under den laxare riktningens
regeringstid vederbörligen beskurits för att ej förråda Franciskus’
konflikt;.så hoppar den t. ex. helt öfver tiden från år 1220 till
den heliges död. Kunde vi finna den åter i dess helhet, skulle
vi få den autentiska teckningen af Franciskus. Och Sabatier
menar, att det ej är så lönlöst att söka efter den. Brottstycken
af det förlorade kunna väl finnas insprängda i senare arbeten,
och han trodde sig själf hafva funnit en viktig del, inarbetad i
en större lefnadsteckning af FYanciskus, som 1504 första gången
trycktes under titeln »Speculum vitæ S. Francisci et sociorum
eius». Så ryckte »Tres socii» in i medelpunkten för forskningen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>