Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Uppsatser och Undersökningar - Hjalmar Holmquist. Franciskusproblemet
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
1 O HJALMAR HOLMQUIST
och betecknades af Sabatier som det skönaste af alla
franciskan-litteraturens minnesmärken.
Efter utgifvandet af »Vie de S. Frangois» fortsatte Sabatier
sina forskningar, särskildt medelst handskriftundersökningar till
»Speculum vitæ». Han fick härunder klart för sig, särskildt på
grund af en handskrift i det Mazarinska biblioteket, att i
Speculum vitæ återfanns, ej ett fragment ur Tres socii utan något
mycket viktigare, ett enhetligt förut till sin existens okändt
originalverk af den mest äkta franciskanern, Franciskus’
sekreterare och vän in i det sista, broder Leone, »il fräte pecorella di
Dio». Af slutorden i den nyssnämnda handskriften trodde sig
Sabatier kunna datera fullbordandet af denna Leones biografi
till maj 1227, alltså ej mera än ett halft år efter hjältens död.
Denna lefnadsteckning vore sålunda den mest äkta och
grundläggande; på den hade sedan såväl »Tres socii», som Celanos
andra biografi med större eller mindre förvanskningar byggts
upp. Sabatier skyndade sig naturligen att publicera detta nya
fynd, år 1898, med den stolta titeln »Speculum perfectionis seu
S. Francisci Assisiensis legenda antiqvissima auctore fratre Leone».
med lärd apparat och präktig utstyrsel, en historisk
mönsterpublikation.
Detta arbete är säkerligen ett af de mest uppseendeväckande
i senare tidens historiska forskning. Stod det fast, att i
»Full-komlighetsspegeln» den äkta gamla Franciskusbiografien förelåg,
då hade Sabatier haft rätt med sina omvärderingar, då sjönke
Celanos första biografi liksom Bonaventuras ännu djupare, då
måste 1200-talets religiösa historia skrifvas på nytt. Naturligen
kastade sig forskningen med intensiv ifver öfver saken, och
snart rasade en vetenskaplig fejd, som ärligen skapade massor
af nya inlagor. En ny öfverraskning kom redan 1899, då två
italienska franciskaner trodde sig i en italiensk öfversättning från
1300-talet ha återfunnit äfven »Tres socii» i sin helhet och
ut-gåfvo den under stort jubel; denna visade sig nu helt bekräfta
Sabatiers forskningar, visade sig vara en bearbetning af
»Speculum perfectionis» och näst denna den förnämsta källan till
Franciskus’ lif. Hypotesen såg så bestickande ut, att äfven en
del af de mot Sabatier eljest mest kritiska forskarna accepterade
den. Antalet af Sabatiers anhängare i olika schatteringar växte
både i Italien, Frankrike och England. [Nämnas förtjäna
särskildt den numera framskjutne italienske modernisten och do-
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>