Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Litteraturöfversikter, Granskningar och Anmälningar - Hj. Holmquist: Framställningar af modernismens historia - Giuseppe Prezzolini. Il catolicismo rosso, Napoli Ricciardi 1908
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
ANMÄLNINGAR OCH GRANSKNINGAR
3J5
som medelpunkt i den katolska religionen enligt P. vika för
ekonomiska intressegemenskaper.
Prezzolini gör till sist rekapitulationsvis en
sammanfattning af de olika strömningarna inom modernismen: Blondel,
Tyrrell, Hügel, Loisy, Fogazzaro, Minocchi, Murri. Det är ett
tecken till lif, ett försvar för modernismen, att den är full af
motsatser. Af alla dess strömningar skattar P. Murri högst.
Om han ville inskränka sig till det rent sociala området, skulle
han måhända äga framtiden; af alla modernistiska riktningar är
i alla händelser hans den mest katolska och därför den, som
är mest duglig att bereda katolska kyrkan nya segrar, äfven
om modernisterna själfva som sina skyddshelgon betrakta Blondel,
Loisy och Tyrrell, den sistnämnde till och med som en sorts
påfve (Tyrrell afled förra sommaren, anmälarens anm.). Med en
betraktelse öfver konflikten mellan tro och vetande afslutas
första kapitlet.
Kapitel II, Le riforme de Ila storia, börjar med ett
skärskådande af katolikens ställning till historien; att vara katolik
är att erkänna ej blott läran utan äfven historiens arf och att
hafva viljan att fortsätta det. Häraf kommer för katoliken
svårigheten af kritik på historien, såväl i bibelkritikens som
kyrkohistoriekritikens form; det måste komma till en kris för den
historiska kritikens män. P. nämner som typer abbé Houtin
med det kyliga historiska sinnet och smaken för lärdom, von
Hygel, där historikern höljes af mystikens slöja, och Loisy, som
hälst af allt ville undvika skandaler, men som i rikt mått fått
genom-lefva dem. Han är den radikalaste af alla, ty han är den
noggrannaste, hänsynslösaste i sitt sanningssökande. För honom
finnes ingen Kristi historiska uppståndelse, intet under, etc.;
hela historien, sådan Loisy framställer den, blir i verkligheten en
de kristna masshallucinationernas historia. Och ändock
påstår han sig kunna förblifva katolik. Här måste katolicismen
reagera. Dess mytologisk-legendära karaktär ensamt skänker
katoliken hans särställning i världen; utan den blefve den troende en
vanlig människa. Skulle bibelkritik och kritisk historieforskning
få obegränsadt bedrifvas, så skulle nio tiondelar af alla reliker
blifva värdelösa, elfva tolftedelar af alla sanktuarier och heliga
platser förlora sin betydelse; de breda lagren, som mest lefva
af kultens materiellaste delar, skulle blifva utan hvarje religion;
med klerus skulle det gå på samma vis, ty större delen däraf
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>