- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiofjärde årgången, 1944 /
227

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - D. Lindquist, Handboksförslaget av år 1800

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

handboksförslaget av år 1800

227

Leufwén har betonat, att uppoffrandet av den gamla inledningen
till högmässan i HB 1811 skett »med stor tvekan». Ännu 1798 års
handboksförslag »fasthåller det äldre formuläret».1 Att det verkligen
skett med tvekan bestyrkes ytterligare av det faktum, att Helig
etc. utelämnades i handboksförslaget av år 1800, som låg emellan
förslaget av år 1799 och HB 1811.

Kritiken mot det nya introitusmomentet i HB 1811 blev också
stark.2 I en handskrift från Västra Dals prostarkiv finner man några
reflexioner till den nya handboken, möjligen nedskrivna efter 1813.
Att börja gudstjänsten »med denna högt spända Doxologie» är heter
det här, »emot all ästetik». Mera »mänsklig» var »denne enfaldens
inbjudning: Käre Vänner, bröder och systrar m. m.». I sina anonyma
Korta Granskningar af Swenska Församlingens Nya
Kyrko-Psalm-bok, Nya Handbok, Nya Kateces etc., 1833, skriver J. J. Thomaeus:
»Redan ingången till allmänna gudstjensten (Kap. 1) visar, att man
här ej har mycket anderikt att vänta. Att början sker med
syndabekännelsen, är visserligen det rätta, men då den förra handboken
inledde den genom en olämplig förmaning, sker det i den nya genom
en ännu olämpligare lofsägelse.»3

Den gamla ingressen levde på sina håll kvar även efter 1811.
Prästerna förmanades att icke börja gudstjänsten »med orden I
Gud Faders, Sons och den Heliga Andas Namn».4 Och i 1854 års
kyrkohandbok återkommer samma inledningsmoment.5 Inflytande
från den gamla traditionen kan man även spåra i Tengströms
handboksförslag för finska kyrkan i början av 1820-talet. Enligt detta
förslag inleddes högmässan med en psalm och ingressen: I Guds
Faders och Sons och den Helige Andas Namn. Introitus: Helig,
Helig etc. skulle endast användas på stora högtidsdagar.6 Denna
anordning låg väl också i linje med Tingstadius intentioner. Han

1 Leufwén, o. a. a. sid. 84, 141.

2 D. Helander, Den liturgiska utvecklingen i Sverige 1811-1894, sid. 20 f.,
H. Nilsson, o. a. a. sid. 296 f., Baelter, Historiska anmärkningar om
kyrkoceremonierna, 3 uppl. sid. 233 noten.

3 Sid. 58.

4 Helander, o. a. a. sid. 17.

5 Helander, o. a. a. sid. 277.

6 Rosenqvist, Det liturgiska arbetet i Finland, I, sid. 87.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:13 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1944/0237.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free