- Project Runeberg -  Kyrkohistorisk Årsskrift / Fyrtiosjätte årgången, 1946 /
44

(1900)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - I. Undersökningar - Stig Lindholm, Överste Christoffer Johansson Ekeblad — en fromhetstyp från 1600-talet

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

i44

STIG LINDHOLM

Starkare som bevis än här ovan anförda principuttalande äro en
rad avskrifter ur Bibeln i hans samlingar. I likhet med t. ex.
Oxenstierna har han nämligen gjort sådana, ehuru efter andra principer.
Dessa möter oss dels i mera samlad form, understundom ordnade
för att belysa ett visst ämne. Karakteristisk för denna typ är en
samling från oktober 1619, samlade under temat: »Creutzleiden undt
widerwertigkeit begegent alle Rechtgelaubigen», ett tema, som han
sedermera belägger framförallt med nytestamentliga citat.1 Dels
som en anteckning på en papperslapp, han för tillfället haft för
handen, som en anteckning i mariginalen o. dyl., varigenom de ge
ett omedelbart intryck av att vara spontana reaktioner inför det
lästa.

Då inställer sig frågan, hur Ekeblad brukat Bibeln. Efter Arndts
metod till bättring och rätt leverne enbart eller efter Laurini så att
han antecknat det lästa under »wissa Titlar» och så låter dessa
bibelord stödja den rena evangeliska läran.

Vi har givetvis att räkna med, att Christoffer Ekeblad som andra
adelsbarn i sin skolundervisning studerat katekesen och därigenom
lärt sig lutherdomens dogmatiska elementa.2 I sitt bibliotek hade
han Petrus Johannis Gothus utgåva av Confessio Augustana, en
upplaga av Luthers mera betydande arbeten, dessutom dennes stora
och lilla katekes separat samt Lucas Osianders Grundelig Berättelse
uthaff Gudz Ord och heliga Scrifft.3 Detta innebär en rätt
imponerande teologisk barlast för en lekman. Det är sannolikt, att inte ens
alla västgötapräster voro så välförsedda. Men till detta kan sägas,
att denna litteratur i varje fall delvis torde vara arvegods.4
Visserligen förekommer rätt ofta ett rim, som börjar sålunda: »Guds
ord och rena lära, hållt i vyrdning och ähra», men uttrycket är helt
formelartat och kan näppeligen göras till kronvittne för ett speciellt
dogmatiskt intresse. Å andra sidan måste vi givetvis hålla klart,

1 KB: CVI. i. 14.

2 Brodern Göran vittnar om katekesundervisning i hemmet. Wieselgren,
Dela Gardiska Arkivet VIII, 167. Hur katekesen gått Christoffer Ekeblad i
blodet, visar en reminiscens av första budets förklaring, som återfinnes i hans
egenhändiga Een waletschrefft av den 2.4. 1642: »den högeste störste och
förnämligaste dygden i hela wida wärlden ähr att fruchta gudh och öfuer alting
älska honom och sättia all tro och lit till honom.» LUB: E 2.

3 Utkom på svenska 1603. Bokförteckning i LUB: E 1.

4 Den skulle således ha inköpts av fadern, Johan Andersson.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:12:42 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/kyrkohist/1946/0054.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free