Note: This work was first published in 1965, less than 70 years ago. Therefore, this work is protected by copyright, restricting your legal rights to reproduce it. However, you are welcome to view it on screen, as you do now. Read more about copyright.
Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Del 1 ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
det godt, men de Mefvo i alla fall skrämda af smällen. Dertill borde
ett kors af tjära strykas pa fähusdörren. I annat fall kunde en af
resenärerna till Blåkulla taga en kalf eller annat klöfdjur, som begagnades
i stället för ridhäst. Detta djur blef väl ganska riktigt återlemnadt,
men var då antingen knäckt i ryggen eller hade under resan fått någon
annan obotlig åkomma. Tjärkorsen på fähusdörrarne sitta ännu
mången-?tädes qvar. Numera hafva väl dessa osynliga och synliga väsenden till
stor del dött ut ur folktron, sedan de uteslötos ur katekesen. Der stodo de
från 1683, då ärkebiskopen 01. Svebilius utgaf sin af konungen gillade
förklaring öfver M. Luthers lilla katekes, tills densamma aflades 1810
och nya katekesförklaringen af ärkebiskop Jak. Lindblom blef i stället
lärobok i församlingen. Visserligen vore det groft orättvis beskyllning
mot den ärans mannen 01. Svebilius och konungen, om man nu ville
påstå att de läto inflyta i katekesen om skogsrån, sjörån, tomtegubbar
m. m. sådant af välbetänkt omsorg att folket skulle hållas i mörker
och råhet. Hvarje tid bör bedömmas efter då rådande begrepp och
föreställningar. Sent, om någonsin, kommer den tid, då icke finnes
något mått af fördomar, vidskepelse eller öfvertro hos både högre och
lägre bildade.
Det bör då icke förundra, om här, såsom öfver hela verlden, ännu
någon vidskepelse skulle finnas bland de minst upplysta. Följande
meddelas, utan anspråk på fullständighet. Också är förhållandet icke
allestädes lika inom alla häraderna. Frågar man hvarföre legohjon icke
flytta i sin tjenst på måndag eller torsdag, så svaras: ”en må inte”.
Man ”må” icke heller begära lysning till äktenskap under fullmåne,
utan i ny. I dymbelveckan ”må” ej något bullrande arbete förehavas.
Qvinnorna flytta derföre ut sina spinnrockar. Så länge ett spädt barn
är odöpt, släckes icke elden, hvarigenom barnet skall fredas från onda
makter. För samma ändamål lägges stål öfver dörren och fästes en
synål på barnet då det föres till dop. Vid samma tillfälle lägges en
bit bröd och ost i lindan, hvilka vid hemkomsten gifvas åt en hund, på
det de sår snart må läkas, som barnet i en framtid kan erhålla. I samma
ändamål bör en hund vara det första husdjur, barnet får vidröra. När
barnet första gången badas, göres med stål ett kors öfver badvattnet.
När det första gången lindas, viftas kläderna först i fria luften, på
det barnet ej må blifva fruset av sig i framtiden. Ingen, som kommer
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>