Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - V. Korrespondensläran
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
97
»Denna lära tyckas äfven egyptierna hafva odlat och hafva
betecknat dessa korrespondenser med olika hieroglyfer, genom
hvilka de ej endast uttryckte naturliga ting, utan äfven sam*
tidigt andliga, hvarom man kan se en hel bok af Aristoteles.»
Det stycke i »Aristoteles’ teologi», som här åsyftas, återfinna
vi i den fjortonde bokens fjortonde kapitel, där det berättas,
att Egyptens och Babyloniens vise genom sitt skarpsinne
kunnat skåda in i den högre världens fördolda hemligheter.
De nedskrefvo ej på vårt sätt det de visste med bokstäfver,
utan tecknade i stenar bilder af de ting de sågo. Dessa ste-
nar förvarades i templen och tjänade i stället för böcker.
Detta gjorde de, därför att de ville ange, att det handlande
intellektet utan materia skapat alla ting till afbilder af sina
former. Kunskapen om dessa tecken är ytterst få medgifven.
Vi se alltså, att hieroglyferna — enligt detta verk — ej
blott ge oss en bild af de yttre företeelserna, utan också af
tingens inre väsen. Detta är ju enligt platonistisk åsikt allt
språks uppgift (jf. Zeller a, a. II, i s. 631). Vi återfinna
denna skildring af den egyptiska hieroglyfvisdomen öfverallt
i Swedenborgs teologiska verk, där det är fråga om korre-
spondenslärans historia. Jag citerar som prof ett stycke ur
Vera Christiana Religio (n. 205) för att visa, huru det ända
in i detaljerna stämmer med framställningen i Aristoteles’
teologi: »Att folkens afguderier i de gamla tiderna ha
sitt ursprung från korrespondensvetenskapen, förklaras där-
af, att allt, som synes på jorden, motsvarar något, så-
ledes icke allenast träd, utan äfven alla slags djur och
faglar samt fiskar och allt annat. De gamle, som voro för-
trogna med korrespondensläran, gjorde sig bilder, som mot-
svarade himmelska ting, och fägnade sig af dem, emedan de
betecknade sadant, som hörde till himlen och kyrkan, och
de satte dem därför icke allenast i sina tempel utan äfven i
sina hus, icke för tillbedjan, utan till en erinran om de him-
melska ting’, som de betecknade. Därför funnos i Egypten
och på andra orter bilder af kalfvar, oxar, ormar, äfvensom
af gossar, gubbar och jungfrur, emedan kalfvar och oxar
betecknade den naturliga människans böjelser och krafter»
o. s. v. Det försök Swedenborg genomgående gör att här-
leda alla äldre folks afgudadyrkan ur kännedomen om korre-
7 Lamm, Swedenborg.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>