- Project Runeberg -  Swedenborg : en studie öfver hans utveckling till mystiker och andeskådare /
189

(1915) [MARC] Author: Martin Lamm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VII. »De Cultu et Amore Dei»

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

189
därför verka färglös vid sidan af dennes. Men man kan
dock iakttaga att det är alldeles samma moment han fram-
håller; de båda älskande bädda sin brudsäng i en lund, där
hela naturen i sin vårliga blomstring tyckes gynna deras
förening och himlens konstellationer båda dem lycka: »Omnia
enim in vernali flore, et geniali erant lusu, et sicut unionis
documenta subblandiebantur amori, qui consociae mentis uni-
tionem secum accelerare ardebat: nihil non etiam obsecun-
dabat votis, afflavente ipso Coelo; quare non intercessit
mora, quin etiam Sponsa pari et mutua redardesceret amoris
face» o. s. v. (a. a. 111).
Det är för öfrigt lätt att finna andra paradistaflor hos
Swedenborg, hvilka genom hela sin kolorit påminna om
Miltons. Liksom denne söker han genomgående att ge
sina bibliska skildringar antik färg. Det vimlar af allu-
sioner på klassisk myt och saga i verket1 — i ett par
moderna öfversättningar har man t. o. m. måst förse
det med ett särskildt mytologiskt glossarium. Och liksom
hos Milton illustreras ofta naturskeendet genom utförda ho-
meriska bilder, där de klassiska ortnamnen dominera. Tyd-
ligast märkes kanske detta speciellt Miltonska drag, då Swe-
denborg skildrar världsfursten såsom en i rustning glän-
sande antik fältherre i spetsen för sina legionärer. Det är ju
fullkomligt det sätt, hvarpå Milton älskar att framställa
Satan. I De Cultu et Amore Dei berättas ju alldeles som
i Paradise Lost om ett stort fältslag mellan Guds och världs-
furstens trogna, där Kristus till sist fäller utslaget.2
Granskar man närmare den uppfattning af Gud och hans
förhållande till världen, som kommer fram i Paradise Lost,
1 Swedenborg förklarar själf i en not (a. a. 73 not q), att antikens fabler voro
idel representationer af himmelska ting, och explicerar ett par af dem efter korre-
spondensläran, som antikens människor ju kände, därför att deras själar voro
närmare himlen än våra.
2 Man skulle också möjligen kunna förutsätta en reminiscens från Milton i
Swedenborgs skildring (a. a. 73) af huru visheterna inför Adam förvandla de
onda genierna till krypande och hväsande ormar. I Par. Lost (X, 508) skildras
ju, huru demonerna på samma sätt förvandlas till ormar, som hväsa rundt om-
kring sin furste. På båda ställen göres en allusion på gorgonerna. Emellertid
förefaller mig motivet alltför vanligt och nära till hands liggande för att kunna
föranleda till några slutsatser.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 14:44:19 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lammswed/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free