- Project Runeberg -  Leo Tolstoi og nutidens kultur-krise /
140

(1911) [MARC] Author: Christen Collin - Tema: Biography and Genealogy, Russia
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Første afsnit. Leo Tolstoi og hans livsverk - 6. En af verdenshistoriens gaader

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

140
1905. Forøvrig finder vi ogsaa hos Seneca tanken om den
aandelige krigstjeneste, i modsætning til den romerske, hvad
der sammen med mangfoldige andre træk viser, at u r-k ri
stendommen er et enkelt led i en endnu meget
mere omfattende kulturbevægelse, fremkaldt af de
store erobrings- og handelsrigers voksende kultursygdom, —
en stor lægende, gjenoprettende, kulturfornyende proces, om
end forbundet med et altfor vidtdrevet aandelig-asketisk eller
aandelig-athletisk element, som medførte store efterregninger.
Leo Tolstoi blir efter mit skjøn stor nok for os, selv
om vi indrømmer, at han ikke har havt et klart historisk
oversyn hverken over den ældste kristendom eller over
sin egen stilling til den moderne kultur. Som religiøs
reformator er han en handlingens mand, og som saadan
har han vanskelig for at se med historisk overblik paa den
bevægelse, hvori han selv er en drivkraft, en del af selve
den indre ild. Man kan neppe vente, at han selv skulde
have øie for, at ligesom ur-kristendommen, saaledes er ogsaa
hans egen übetingede fredsmoral og delvis altfor asketiske
retning brudt frem som led i en modbevægelse mod en
vældig kulturskjævhed. Og netop derfor, som modbevæ
gelse, ikke uden sterk og voldsom ensidighed. Det var
paa lignende maade, at den store græske idealisme fra
Platons tid af — ogsaa den en mægtig modbevægelse mod
en kultursygdom — blev ensidig tilspidset i en altfor anti
materialistisk, anti-legemlig retning.
Ogsaa Tolstoi er, som de store græske idealister, og
som de første kristne, i en ensidig grad anti-sensualist.
Enhver bevægelse, som skal øve en tilstrækkelig sterk
modvegt mod en mægtig kultursygdom, kommer gjerne til
at faa en bøining til den modsatte side. Derfor er netop
Tolstois ensidighed, ligesom i sin tid de græske idealisters
og de første kristnes, et varslende alarmsignal, som
tyder paa, at nutidens kulturfolk, under sit storartede for
søg paa at „vinde den ganske verden“, gjennem erobring
og handel, har paadraget sig en lignende kultursot som den,
der lidt efter lidt undergrov oldtidens vidunderlige kultur.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:10:32 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/leokrise/0168.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free