- Project Runeberg -  Lifvet i gamla Verlden. Dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland / Tredje Bandet, Femte delen: Grekland och dess Öar /
234

(1860-1862) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 37. En ny Corinna. En elev af M:me Recamier, Eleusis’ och dess mysterier. Examen i Arsakion. Amalion. Unga grekinnor. Morgonväkter. Tyska vänner. Massackrerna i Syrien. Greklands deltagande. Kung Ottos gästfrihet. Samtal med drottningen. Grefvinnan Dora d’Istria. Athén under Juni månad. Afresa till öarne

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

234 Trettiondeförst-a stationen.

"invigda de främsta platserna och förrätta de heliga, vid
"gudstjensten^ öfliga bruken.

"Huru Bkulle dà icke du, Axiochus, framför alla bli
"delaktig af denna ära, då du är arf-prest hos gudinnorna
"Ceres och Proserpina? Det påstås ju dessutom, att
Hercules och Bacchus, då de nedstego i underjordens rike
"hade förut blifvit invigda i Eleusis, och uti Ceres*
helge-"dom tändt sitt mod för att våga resan dit ned.

"Men alla de, hvilkas lif förflutit i onda gerningar,
"jagas af furierna genom Tartaros till Erebus och Chaos.
"Der äro de gudlösas nejder, Danaidernas ändlösa
vatten-"hemtning, Tantalus’ törst, Tityus’ inelfvor och Sisychos’
"alltid på nytt nedstörtande klippa, der är den gamla
mö-"dans slut städse den nyas början ....

"Detta har jag nu hört af Gobryas; men du sjelf,
"Axiochus, må dömma häröfver; ty min öfvertygelse
här-"om vacklar hit och dit. Det allena vet jag med visshet,
"att hvarje själ är odödlig, oeh att den, som lemnat
den-"na kroppsverlden, äfven är befriad från dess lidanden.
"Således måste du, Axiochus, nödvändigt blifva lycksalig,
"vare sig ofvan eller under jorden, då du fört ett
gudfruktigt lif."

Axiochus förklarar sig härpå vara af Sokrates så
öfvertygad, att han nu, långtifrån att frukta döden, längtar
derefter och föraktar detta lifvet, viss om att han lemnar
det för ett bättre hemvist-

Man ser häraf, att Axiochus, ehuru Ceres’ prest och
invigd i Eleusis’ högsta mysterier, dock ingenting lärt af
dem, som ger honom ljus och tröst i döden, och att
Sokrates anser de läror genom hvilka han slutligen försonar
Ceres’ prest med sitt öde, vara från Orienten och
hyperboreerna. Och då Hellas’ stora dramaturger och
skalder icke förtäljt oss något om ett lif efter döden,
som öfverstiger föreställningen af en dunkel, dyster
skugg-verld, så torde det berättiga oss att taga för afgjordt, att
Eleusis’ mysterier icke dolde något högre ljus, någon
bestämdare, skönare lära om "lifvets slutmål och Jupiters

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:20:00 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lifigamla/5/0244.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free