- Project Runeberg -  Lifvet i gamla Verlden. Dagboks-anteckningar under resor i Söder- och Österland / Tredje bandet, Sjette delen: Grekland och dess Öar /
209

(1860-1862) [MARC] [MARC] Author: Fredrika Bremer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - 46. Under Januari månad. Theseus-platsen. Två fester. Grekiska tablåer. Öfverraskande dödsfall. Kungen och de nya kamrarne. Stigande knot och hotande tecken. Schweitziska sorgehemmet. Påskdagen i Athéns protestantiska kyrka. Fest vid Liossa. Syn af Athéna-dalen från Kolonos. Promenader i den gamla staden. April månad. Om den grekiska kyrkan

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Grekland och dess öar. 209

Christna kyrkan delade sig då i österländsk och
vesterländsk, men hade enahanda läror och bruk och samfäldta
oekomeniska (allmäi.liga) synoder, på hvilka kyrkornas
biskopar rådslogo, öfverenskommo eller tvistade om läror och
dogmer, som skulle närmare bestämmas. Först då biskopen
af Rom begynte taga min af sjelfrådande öfverherde, och
på eget bevåg inleda nya stadganden inom kyrkan,
begynte de grekiska biskoparne i nya Rom (Byzants) att
protestera. Så började en kamp emellan patriarken (eller
påfven, "papa’n ) i Rom och patriarken i Konstantinopel,
hvilken kamp, emellanåt bilagd, städse bröt ut ånyo och
gaf sig luft i offentliga anklagelser och äfven i
excommu-nicationer. Den grekiska kyrkans primater förebrådde den
latinska." förbudet mot presternas äktenskap, det
romerska presterskapets sedeslöshet, de stora fastornas
stympande, bildernas dyrkande, samt, såsom godtycklig,
tillsatsen vid läran om den Heliga Andas utgående af fadren,
det bekanta "filioque" "(och af sonen)’. Framför allt
förebråddes den romerska biskopen hans anspråk på
öfvervälde inom kyrkan Dessa visade sig snart på ett för
grekiska kyrkan djupt sårande sätt. Grekiska missionärer
hade omvändt till christendomen Bulgariens hedniska folk.
Påfven i Rom, i samråd med några af Bulgarernas furstar,
sände dit latinska lärare för att förena Bulgarerna med
den romerska församlingen. Den grekiska kyrkan erfor
häröfver en djup förtrytelse. För att bilägga denna sak
samt andra stridiga punkter emellan de två kyrkorna sände
påfven, Leo den 9:de, Iegater till Konstantinopel. Men
dessa gjorde blott öfvermodigt gällande den romerska
biskopens fordringar.

En dag, den 16:de Juli, år 1054 trädde legaterna
framför högaltaret i Sophia-kyrkan, excommunicerade, i
kyrkans namn, högtidligt den grekiska patriarken samt
den grekiska kyrkan, och lade fördömmelsebullan på
altaret. Derefter lemnade de kyrkan, skuddade stoftet af
sina fötter och återvände till Rom. Den grekiska
patriarken Michael Cerularius, som ansåg sig lika god som
bi-t’r. Bremer. Resa. VI. 14

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 15:20:08 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/lifigamla/6/0217.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free