- Project Runeberg -  Profandramat i Frankrike /
217

(1897) [MARC] Author: Johan Mortensen - Tema: France
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - III. Profandramat från 1550 till omkring 1600 - IV. Alexandre Hardy

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

ligen hotel de Bourgognes. Vissa tecken tyda åtminstone
på, att hans tidigaste smak legat för tragedien. Men
nöden band honom just vid denna scen, och derför blef ej
tragedien den genre, som han mest kom att odla, och de
få tragedier, som han skrifvit, hafva undergått
förändringar, om hvilka säkerligen hans föregångare aldrig drömt.
Hans egentliga fält blef tragikomedien; dessutom
komponerade han då och då en pastoral, skref möjligen äfven
en och annan komedi; men troligare är, att han i detta
af-seende höll sig till de gamla farserna, hvilka under denna
tid firade sina sista glansdagar på brödraskapets teater.

Af hans väldiga produktion är nu mera endast kvar
de fyrtioett dramer, som han sjelf utgaf; dessutom känna
vi titlarne på tretton andra stycken, som han författad t.
Af dessa bevarade äro elfva tragedier; de äro något mera
arkaistiska i stilen och utgöra således troligen hans
äldsta arbeten. Endast om två af dem veta vi med säkerhet,
att de uppförts på hotel de Bourgogne, ty tragedien
passade ej ännu riktigt samman med dess traditioner J.

Ty om hotel de Bourgognes yttre öden under denna
tid varit omvexlande nog, hade deremot i dess inre allt
förblifvit vid det gamla. Repertoiren hade, såsom redan ,
i det föregående visats, varit rent medeltida, och det samma
var äfven förhållandet med scenens inredning och
dekora-tionssystemet.

Det var en irregulier scen, på hvilken det ej var
möjligt att förverkliga tidens och rummets enhet. Den
bestod, liksom de gamla tillfälliga teatrarnes, af två delar,
husen (maisons, echaffaux, les echaffauds) och den fria
platsen mellan dessa, prosceniet. Medan således på den
moderna scenen endast en lokalitet framställes åt gången,
och olika lokaliteter successivt följa på hvarandra, och
betinga scenvexlingen, så funnos här flere lokaliteter vid

1 I Guerre des auteurs p. 57.

1 Tragedierna Mariamne och Didon.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Feb 4 02:51:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/mjmprofan/0229.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free