Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Konsten, Litteraturen och Bohêmen - 21. Några konstnärstyper från det moderna England
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
37 6
KONSTEN, LITTERATUREN OCH BOHÉMEN.
icke såsom en artist skulle vilja idealisera. Att resultatet ofta är
ytterst groteskt behöfver knappt tillfogas.
Vidare är det ur kommersiell synpunkt ganska klart, att små
dukar skola lättare finna afsättning än stora, relativt dyrbara sådana.
Följaktligen innehåller den kungliga akademiens regelmässiga
sommarutställning nästan idel små taflor — undantagandes porträtten.
Detta är naturligtvis icke i sig själft något fel, ty de holländske
genre- och landskapsmålarnes oförlikneliga mästerstycken bestå ju af
nästan bara små dukar. Skillnaden är blott den, att Englands
moderna genre- och landskapsmålare arbeta i smått format utan att visa
prof på de gamla holländarnes friska och genomträngande
iakttagelseförmåga eller outtröttliga flit vid utförandet. De tolf, tretton hundra
små taflor, som skymma väggarna på Londons »salong» äro nästan
alla hastverk både hvad uppfinningen och handarbetet beträffar.
Det enda dessa hundratals fadda interiörer och sliskiga
friluftsflirta-tions bevisa på ett tillfredsställande sätt, är att den nu lefvande
generationen af engelska konstnärer har vida större begåfning för
landskapet och sjöstycket än för genren. Historiemålningarna äro
lyckligtvis städse fåtaliga.
Om man tittar i en engelsk almanack finner man städse vid
första måndagen i maj anmärkningen: Royal Academy opens.
Öppnandet af den kungliga akademins stora tafvelutställning är
sommarsäsongens första stora tilldragelse. Att icke ha sett årets Royal
Academy är i Londons societet en dödssynd eller rättare ett
ödesdigert missöde, ty det betyder okunnighet uti det samtalsämne, som
för dagen är mest comme il faut. Vi skola låta vara osagdt,
huruvida Englands fina värld ränner i kapp om att inspektera årets
artistiska skörd af estetisk drift eller blott och bart af en tvingande
hunger efter samtalsämnen.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>