- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 13. Johan - Kikare /
35-36

(1910) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Johannes' bref ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

hofpredikant hos hertig Karl. Af honom sändes
J. 1592 till Polen, som rekommendationsbrefvet
angaf, i studiesyfte, men sannolikt faktiskt för
att söka utforska Sigismunds planer, och han
lyckades vinna anställning som predikant hos
prinsessan Anna vid polska hofvet, hvarifrån
han obemärkt brefväxlade med hertigen och
flera hemmavarande prästmän. Sedan denna
brefväxling röjts för Sigismund af sekreteraren
Olof Sverkersson, blef J:s ställning vid polska
hofvet snart ohållbar; han återvände hem i juni
1593 och utnämndes af sin gynnare hertig Karl
till dennes biktfader. J. var sedan ständigt i
Karls närhet, följde honom bl. a. till Linköpings
riksdag 1600 och på krigståget till Livland
1605, under hvilket han dog i Wenden. J. utgaf
bl. a. nya upplagor af några bland Olaus Petris
smärre skrifter.

Johannes’ evangelium, det fjärde evangeliet i
nya testamentet, skiljer sig i både innehåll
och framställning mycket från de tre första, de
s. k. synoptiska, evangelierna. På flera ställen
synes detta evangelium förutsätta de föregående
och enligt regeln upptaga endast sådant, som
icke är i dem omtaladt eller beskrifvet. Under
det att de synoptiska evangelierna behandla
Jesu verksamhet i Galiléen samt endast
obetydligt hans verksamhet i Jerusalem och
Judéen, är det hufvudsakligen kring den senare
Johannesevangeliet rör sig. Och under det att
de förra evangelierna omtala företrädesvis Jesu
underverk, är det egentligen Jesu tal, som det
fjärde evangeliet framställer, och af dessa mest
sådana, som ha Jesu gudamänskliga personlighet
till sin medelpunkt. Bland de underverk, som
Johannesevangeliet ensamt omtalar, är Lazarus’
uppväckande det förnämsta. Egendomlig för
det fjärde evangeliet är dess s. k. ingress,
framställningen af Kristus som det eviga ordet
(logos), ”som i begynnelsen var hos Gud och var
Gud”. Denna logoslära påminner starkt om den
alexandrinske juden Filons logoslära, men skiljer
sig i väsentliga punkter från denna. Såväl
denna ingress som evangeliets hela hållning
låter förmoda, att dess författare skrifvit
med tanke på såväl cerinthisk-gnostiska (jfr
Johannes, aposteln) som ebionitiska läror om
Kristi person. Evangeliets afslutning sker redan
i 20:e kap., och 21 kap. får därför anses som
ett tillägg, en efterskrift. Författaren nämner
ingenstädes sitt namn, men betecknar sig bestämdt
som ögonvittne, och den gamla kyrkan ansåg honom
vara aposteln Johannes. Denna betviflade aldrig
evangeliets apostoliska ursprung, hvilket dock
var fallet med 2:a och 3:e s. k. johanneiska
brefven och Uppenbarelseboken. Den
s. k. Tübingenskolan utströk det fjärde
evangeliet ur de apostoliska skrifternas led. En
vidlyftig strid utspann sig därom. Bland
försvararna af dess äkthet är den bekante
textkritikern Tischendorf en af de förnämste. —
Om tiden för författandet kan ingenting
med visshet sägas. Helt säkert är det dock
skrifvet långt efter Jerusalems förstöring. Om
”den Johanneiska frågan”, d. v. s. striden om
Johannesevangeliet se Bibelkritik, sp. 240.
J. P.

Johannes Fastaren (J. IV Jejunator), patriark
i Konstantinopel (582—595), invecklades i den
ödesdigra titelstriden med påfvarna Pelagius
II och Gregorius I med anledning af titeln
”ekumenisk patriark”, som patriarkerna i
Konstantinopel redan
förut burit. På en synod 587 i Konstantinopel
gafs åt J. denna titel, hvilken påfvarna ansågo
innebära ett anspråk på primatet inom kyrkan
och hvars antagande af J. Gregorius I i ett bref
jämförde med Lucifers själfupphöjelseförsök. J:s
namn inskrefs i den österländska kyrkans
helgonkalender. Flera skrifter tilläggas honom.
J. P.

Johannes Fidanza, skolastiker, mystiker. Se
Bonaventura.

Johannes från Capistrano, italiensk predikant. Se
Capistranus.

Johannes från Gaëta. Se Gelasius, romerska
påfvar, 2.

illustration placeholder
Fig. 1. Den gamla Johannes kyrka (1871).

Johannes församling (Sankt Johannes församling)
i Stockholm, som bildades vid delningen 1 maj
1907 af Jakobs och Johannes församling, omfattar
nordöstra delen af Norrmalm. J. utgör ett regalt
pastorat, som utom egen kyrka har längst i n. af
området, i Vanadislunden, en kapellkyrka, benämnd
Stefans kapell, som invigdes 1904. J. hade vid
1908 års slut en folkmängd af 24,401 inv. Den plats, nordligaste
delen inom församlingen af Brunkebergsåsen, där
Johannes kyrka är uppförd, tillbytte sig Magnus
Ladulås 1286 af ärkebiskopen i Uppsala och anlade
där ett hospital jämte kapell, som fick namnet
Sankt Görans kapell. Detta nedrefs 1527 af Gustaf
I. Sedan stod kapellgården, som blifvit upplåten
till kyrkogård åt Jakobs församling, utan någon
åbyggnad till 1636, då ett jordfästningskapell
af trä uppfördes, som fick namnet Sankt
Johannes-kapell. Regelbunden gudstjänst började
hållas där 1671 för dem, som bodde närmast
omkring kyrkogården och hvilka några år äfven
bildat egen församling; kapellkyrkan blef 1675
ett kapell under Jakob. Den erhöll efter hand
åtskilliga tillbyggnader, men enär man med skäl
ansåg det lilla trähuset opassande som kyrka
i hufvudstaden, beslöt man 1783 att uppföra en
korskyrka af sten. Grunden till densamma lades af
Gustaf III 1783, men arbetet afstannade snart,
och den gamla träkyrkan (fig. 1) kvarstod
ännu ett århundrade (söndagen 9 nov. 1884
firades där sista gången gudstjänst); dess
pittoreska klockstapel, äfvenledes af trä (se
fig. 1 o. 2), kvarstår ännu i dag. I träkyrkans
ställe uppfördes 1884—90, hvilket sistnämnda
år invigningen skedde, enligt ritningar af
nuv. öfverintendenten K. Möller en härlig
tempelbyggnad af tegel i fullt genomförd gotisk
stil (fig. 2). Den treskeppiga kyrkan har ett

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:50:17 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfbm/0034.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free