Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Karbas ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
däromkring, utan äfven på flera andra ställen. Först
1567 förbjöds kardinalstitelns användande
för andra än dem, hvilka påfven tilldelat
densamma. Beträffande det nu existerande för
romerska kyrkan så viktiga kardinalkollegiet,
har detta historiskt framvuxit ur den romerske
biskopens hjälppräster vid Roms hufvudkyrkor
(tituli), presbyterer och diakoner; till dessa,
hvilka började anlitas äfven som ett påfligt råd,
inkallades redan från 8:e årh. de 7, sedermera
6 biskoparna i Roms omnejd {Ostia, Porto,
Sabina, Palestrina, Frescati, Albano). Redan
då funnos alltså tre grader: kardinalbiskopar,
kardinalpresbyterer och kardinaldiakoner. När
kardinalerna genom Nikolaus II 1059 fingo
hufvudinflytandet vid påfveval, begynte
deras stora historiska betydelse. Sedan
omkr. 1150 kunna de visas ha bildat ett fast
kollegium. Grundläggande för dettas organisation
blef Alexander III:s lagstiftning 1179 (se
Konklav). Sedan 13:e årh. är det vanligt
att utmärka äfven icke-romerska prelater
genom utnämning till romerska kardinaler på så
vis, att de nominellt göras till kyrkoherdar
eller diakoner vid någon af de kyrkor i Rom,
där kardinalvärdighet medföljer, (första
kända fallet var ärkebiskopen af Magdeburg
1012). Somliga af dessa kardinaler flytta
till Rom (alla i Rom bosatta inklusive de 6
biskoparna kallas cardinales in curia), andra
förvalta sina ämbeten som förut (cardinales extra
curiam); de förre äro vanligen talrikare, bilda
kardinalkollegiet och ha haft största betydelsen
som påfvens ”domkapitel”; vid påfveval samlas
dock alla till Rom. Antalet kardinaler var i
början ej stort, under medeltiden vanligen
10—15 st.; Baselkonsiliet fastslog antalet
till 24. Det växte med renässansens behof af
praktfullare påfvehof; Leo X ökade det ända
till 65. Sin afslutning fick lagstiftningen på
detta område genom Sixtus V:s bulla Postquam
1586, då antalet efter de 70 äldste fixerades
till 70. Inalles finnas 75 kardinalplatser
(tituli), men alltid hållas flera vakanta;
ej ens talet 70 har någonsin nåtts; vid 1910
års början var antalet 6 kardinalbiskopar,
43 kardinalpresbyterer och 5 kardinaldiakoner,
alltså 54 (däraf 32 ”in curia”). Italienarna ha
alltid varit i majoritet; därnäst fransmännen,
som dock på sistone fått träda tillbaka för
Österrike-Ungern och Spanien (hvardera af
dessa bägge riken har f. n. 5, Frankrike 3,
Portugal och Tyskland 2 o. s. v., inalles 23
icke-italienare). Kardinalerna utnämnas fritt
af påfven i konsistorium; Österrikes, Spaniens
och Portugals statsöfverhufvud ha dock rätt att
föreslå (de s. k. kronkardinalerna). Någon
verklig rangskillnad finnes ej mellan de olika
slagen af kardinaler; alla ha numera furstes
rang, föra titeln eminens och en kordräkt af
högrödt siden med långt släp, röd ”beretta”
(fyrhörnad mössa) eller ”berettina” (kalott),
röda skor samt baldakin vid processioner;
hvardagsdräkten är prästens svarta med
röda kanter. Redan från Innocentius IV (1243—54)
stammar bruket att till den nyutnämnde öfverlämna
en högröd bredskyggig hatt (se fig.) med
hängande snören och tofsar (till kardinalerna
extra curiam blott berettina). Enligt gammal
sed få de icke färdas på gatan annat än i
vagn. Kardinalerna ”in curia” få ej lämna
Rom utan påflig tillåtelse. De stå alla under
uteslutande påflig jurisdiktion. Om inkomsten
från ”tituli” ej når 20,000 lire, ifylles det
felande från påfvens kassa.
Kardinalshatt. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>