- Project Runeberg -  Nordisk familjebok / Uggleupplagan. 22. Possession - Retzia /
639-640

(1915) Tema: Reference
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Puttpärk ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has been proofread at least once. (diff) (history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång. (skillnad) (historik)

639

Puy

640

des 1880 med Ludus pro patria. 1886 fullbordade
P. Musernas heliga lund, Rhöne, Saöne, Antik vision
och Kristlig inspiration, bildande en dekorativ följd
i museet i Lyon, 1887 Historia, dikt, vetenskap,
stor väggmålning i Sorbonnes festsal, 1890 Inter
artem et naturam m. fl. målningar i Kouens museum,
1892-94 Sommaren och Vintern (Hotel de ville i
Paris), 1893 för samma byggnad Frankrike hyllar
Victor Hugo, 1895 en följd målningar för museet i
Boston (Homeros, Vergilius, Historien, Astronomien,
Telegrafen m. m.) samt 1897-98 S:te Geneviéve leder
försvaret i det belägrade Paris och Geneviéve vakar
öfver den sof-vande staden.

Bland 1800-talets målare är P. den, som med största
klarhet och säkerhet har genomfört en monumental och
dekorativ stil, har lyckats kläda stora, enkla tankar
i en stor och enkel form. Jämvikt och lugn utmärka
hans kompositioner, en naivitet, som visserligen är
inlärd, utstuderad, medveten, en enhetlig harmoni,
genomförd med största

konsekvens, med mycken knapphet i uttrycksmedlen
och i färgbehandlingen, men allt på grundval af
omsorgsfulla naturstudier. Han målade symboler af
lifvets ledande makter, kärlek, fromhet, arbete, lag,
hemkänsla, fosterlandssinne, medborgardygd. Han målar
människan i samlif med naturen, i lugn och hvila,
han inför landskapet i den monumentala konsten, och
samma intryck af naturens och människans ungdom, som
hvilar öfver hans antika visioner ("Musernas heliga
lund"), ge äfven hans franska landskap med ängar och
skog, med badande kvinnor eller nakna ynglingar,
som of va sig i idrott. Fast han ofta rör sig på
allegoriens område, blir han aldrig filosoferande
eller litterär. Han undviker traditionella motiv
och figurer, skapar själf sina symboler liksom sina
motiv och scenerier. Trots sin förenklade stil, som
för tanken till 1400-talets italienska väggmålare,
kan han nå en stark stämningsverkan. Hans inflytande
på det samtida monumentala måleriet har varit
betydande. Egendomligt nog, utförde han ej sina
målningar al fresco på väggen, utan målade dem
på duk i sin ateljé. Och innan de fördes till sin
bestämmelseort, utställdes de på "salongen". P. målade
äfven porträtt (själfporträtt i Uffizigalleriet,
Florens, konstnärens hustru i Lyons museum) och
lämnade efter sig massor af teckningar, som visa
ett kraft-

fullt och säkert verklighetsstudium. Han tecknade
också karikatyrer af mycken komisk kraft. Af
de nordiska ländernas museer är galleriet i
Helsingfors det enda, som eger ett verk af P.,
en kvinnostudie. P. var efter Meissoniers död
president i Société nationale des beaux-arts. Jfr
monografier af M. Vachon (1900), Golberg (1911),
L. Riotor (1914), illustrationsverket "P. de Ch." med
text af A. Michel och J. Läran (1911) samt "Les
carricatures de P. de Ch." (med inledn. af fru Adam).
G-g N.

Puy [pui’], medeltida sällskap i Frankrike, hvilka
liksom de tyska mästersångarsällskapen odlade sång,
poesi och skådespel. Äldst var sällskapet i Arras
(före 1200); blomstringstiden var 1300- till
1500-talen.

Puy, Le P., fullständigt Le Puy-en-Velay [lə puī
ã vəlä], hufvudstad i franska dep. Haute-Loire
(Languedoc), ligger amfiteatraliskt på sluttningen
af Mont Anis mellan floderna Borne och Dolezon,
3 km. från deras förening med Loire, och

illustration placeholder
Utsikt af Le Puy.


vid järnvägen S:t Étienne–Brioude af
Paris–Lyon–Medelhafsbanan. Med afseende på sina egendomliga
omgifningar är P. måhända den märkligaste staden i
Frankrike. Midt i den af Dolezon och Borne genomflutna
dalen ligger, fullkomligt isoleradt, Mont Anis,
öfver hvilket en skarp, nästan lodrät bergkägla,
Rocher de Corneille (757 m. ö. h., 132 m. öfver den
nedre staden), uppstiger liksom Mont Anis själft af
vulkanisk sten. På västra, södra och östra sidorna af
berget ligger staden på 623–686 m. höjd och består
af öfre och nedre staden. En präktig bulevard skiljer
staden från de omgifvande förstäderna. P. är säte
för en biskop och har bl. a. två prästseminarier,
två lyceer, ett lärar- och ett lärarinneseminarium,
ett offentligt bibliotek på omkr. 20,000 bd samt
ett rikhaltigt, efter grundläggaren, Crozatier,
uppkalladt museum. Bland offentliga byggnader må
nämnas den på stadens högsta punkt belägna romanska
katedralen Notre-Dame (från 300- till 1400-talen,
men hufvudsakligen från 1000- till 1100-talet),
ursprungligen en basilika, men flera gånger
ombyggd. Hennes fordom i hela södra Frankrike berömda
och mycket besökta Mariabild (la Vierge noire) af
cederträ, som det uppges förd af Ludvig den helige
från Orienten, uppbrändes under revolutionstiden
och ersattes senare med en annan. Andra märkliga
kyrkobyggnader äro S:t

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 18:59:06 2023 (aronsson) (diff) (history) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfcb/0336.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free