- Project Runeberg -  Nordisk familjeboks månadskrönika / Andra årgången. 1939 /
459

(1938-1939) [MARC]
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Häfte 7. Juli 1939 - Glyndebourne-spelen. En engelsk operainstitution av hög klass, av Åke Lellky

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

GLYNDEBOURNE-SPELEN

Glyndebourne.

söndagarna under den tid spelen varade gåvos
symfonikonserter, då bl. a. Adolf Busch och
Rudolf Serkin medverkade som solister. Enligt
pressens samstämmiga vittnesbörd stodo dessa
föreställningar på höjden av vad man kan
begära i fråga om perfekt samspel, stiltrogenhet
och musikaliskt välljud.

Mr. Christies försök hade alltså slagit väl ut,
och han fortsatte på den inslagna vägen. Är

1935 införlivades ytterligare två Mozartverk
med repertoaren, sångspelen »Enleveringen ur
Seraljen» och »Trollflöjten». Till Osmins och
Sarastros roller engagerades Ivar Andrésen. Ar

1936 tillkom »Don Juan» med engelsmannen
John Brownlee i titelrollen. I »Trollflöjten»
sjöng nu Alexander Kipnis Sarastro och den
danske tenoren Thorkild Noval Tamino. I
övrigt hade det engelska inslaget i
operatruppen blivit allt starkare, i det att förutom
John Brownlee och Audrey Mildmay även
Roy Henderson och Heddie Nash deltogo.

Kravet på omväxling i repertoaren började
emellertid göra sig gällande, och 1938 kommo
två nya operor upp på spelplanen, operor, vilka
så mycket skilja sig från Mozartstilen, som

gärna kan tänkas: Donizettis »Don Pasquale»
och Verdis »Macbeth», den sistnämnda aldrig
förut spelad i England. Den smaksäkra och
skickliga konstnärliga ledningen visade dock,
att den kunde bemästra även dessa stilar, och
förra årets Glyndebourne-spel blevo en
framgång liksom de tidigare.

1939 års spel, som pågå under tiden 1 juni—
15 juli, visa icke någon utökning av spelplanen,
som upptager »Don Juan» (7 föreställningar),
»Figaros bröllop» (9), »Cosi fan tutte» (7),
»Don Pasquale» (4) och »Macbeth» (10).

Som antytts, är Glyndebourne-spelens
exklusiva karaktär starkt framträdande.
Biljettpriserna äro kraftigt tilltagna, 30 shillings och 2
pund för varje föreställning. Men bemötandet
är också därefter. Vid tågen möta livréklädda
betjänter, som taga hand om bagaget, före
föreställningen bjuder värden på en utsökt middag,
och i de väl tilltagna mellanakterna serveras
förfriskningar. I gengäld fordrar värden av
»gästerna» något för engelsk operapublik så
exceptionellt som punktlig inställelse vid
föreställningens början samt tystnad under densamma.

Åke Lellky.

459

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:25:41 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfm/1939/0491.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free