- Project Runeberg -  Nik. Fred. Sev. Grundtvigs udvalgte Skrifter / Tredje Bind /
679

(1904-1909) [MARC] Author: N. F. S. Grundtvig With: Holger Begtrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Verdens-Krøniken 1817
fra
1784
679
disse Vink, eller af det herlige om de messianske Spaadomme,
som findes i de theologiske Breve, viser, at det kun vilde nyttet
Tiden lidt, om Herder ogsaa havde fulgt den skjønne Bane, der
aabnede sig for ham. Hans Ideer Ul Menneskehedens Historie
ansees for hans Hovedværk, ja, han ansaae det selv derfor, og
fortsatte det dog ikke i sine tolv sidste Aar, kom ikke længer
end til Skuldrene af det historiske Menneske og syndes at
glemme, det er Hovedet, der ene kan gjøre Sagen klar, Tids
rummet fra Videnskabeligheds Gjenfødelse til Nu det Eneste,
der egenlig kan være Gjenstand for historisk Vid skab. Hvad
der bevægede Herder til at standse, man kan ikke sige paa Halv
veien, men i Forstuen, kan her være ligegyldigt; men klart er
det, at han var nødt til at standse, naar han ikke vilde gjøre
sine Ideer latterlige; thi det var Lygtemænd, der i Nat og
Skumring toge sig ret godt ud, men maatte blegnet i Dagnin
gen, og forsvundet ved Soels Opgang, saa han vilde staaet som
med en tom Lygte, der skulde gjøre Dagen klar. Tingen er, at
af Oldtiden og Middelalderen kan en Mand, der har Mod og
Vid, gjøre omtrent, hvad han vil; thi deels ere de sandselige
Begivenheder, der maae finde sig i Meget, her det meest frem
trædende, deels er Historien ufuldstændig, saa der er Rum til
Gjætninger, og endelig kan man nægte eller forklare allegorisk,
hvad man ikke kan komme anderledes til Rette med. I den ny
Tid derimod, fra Korstogene, og især fra Reformationen af,
vender Bladet sig, de sandselige Begivenheder udspringe
klarlig af den indvortes Kilde, Historien er i alt Vigtigt sikker
og fuldstændig, Gangen lader sig ikke forandre, Begivenheder
ikke nægte eller gjøre til Digtning ; som fiendtlige Hære holde
Kræfterne Slag, som af Skriverens Pen see vi Krøniken udvikle
sig, og her er Ilden, som Ideerne om Menneskeslægten skal gaae
igjennem for at bevise deres Byrd, her er den gloende Ovn,
hvori man kastede Bibelen, fordi den ei vilde hylde Babels
Afgud, og her skal det sees, om den kan gaae Heden igjennem,
om det var den eller Bødlerne, der brændte sig ; ja, en Smelte
ovn har Sandhed bygget sig af tre Aarhundreder; i den skal
kastes alt, hvad der om Mennesket kalder sig Sandhed, og
hvad der bliver uskadt, det er Sandhed, men hvad Ilden
fortærer, det er Løgn. Nødig skulde Herder vove sig hid
med sine saakaldte Ideer, deels fundne i Jordskorpen,
deels grebne i Luften, nødig med en opfarvet Materialisme
holde Lyset, hvor Aander aabenbarlig kjæmpe, nødig snakke
over sig om Ligevægt og Ligegyldighed og blødsøden Humani

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:29:23 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfsgudv/3/0683.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free