- Project Runeberg -  Nik. Fred. Sev. Grundtvigs udvalgte Skrifter / Femte Bind /
321

(1904-1909) [MARC] Author: N. F. S. Grundtvig With: Holger Begtrup
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sider ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Skal Reformationen fortsættes?
dighed, at ganske enige blive de Bog-Lærde aldrig om Meningen
af en indholdsriig Bog, endsige om hvad der i den er det All er-
Klareste og Aller-Vigtigste, hvad de dog netop skulde
være enige om, for, efter Bogen, at foreskrive noget Al me en-
Gyldigt, der ikke aabenbar flød af Kirke-Ordet. Selv i bedste
Tilfælde: nåar alle de Bog-Lærde var Christne, og vilde gaae
ærlig og samvittighedsfuld tilværks, vilde saadanne Bibel-Kien
delser altid blive mislige; men hvad maae de da ikke blive,
nåar Mange af de Bog-Lærde i Grunden er Uchristne, og har
altsaa læst Bibelen med hedenske eller tyrkiske Øine, og Mæng
den desuden som oftest vil lade sig lede mere af den verdslige
Øvrigheds end af den Hellig-Aands Drift!
Naar vi nu vil kiende de Bog-Lærde i den gamle Christenhed,
da maae vi gaae tilAlexandrien i Ægypten, hvor ogsaa det
Arianske Kiætteri, som foranledigede Lande-Modet i Nicæa,
først var opkommet. Vel var Menigheden i Alexandrien ingen
Apostolisk Plantelse, og det er kun et løst Sagn der giør Evan
gelisten Marcus til dens Stifter, hvorfor Kirken der, som Man
kan see af Eusebs Kirke-Historie, i de to første Aarhundreder
spillede en saa høist übetydelig Rolle ; men Alexandrien havde,
næsten ligesiden Alexander den Stores Tid, med sin uhyre Bog-
Samling, været Bog-Ormenes Himmerig, og heraf fulgde, deels,
at de alexandrinske Christne vilde blive de boglærdeste, og
deels, at de Christnes Kirke -Bog vilde i Alexandrien giøre
mest Opsigt. Her var det da først Christendommen kom i egen
lig Berørelse og Vexel-Virkning med den gammel-græske og
jødiske Videnskabelighed, hvad der gik saavidt, at Man tidt
har ondt ved at finde Forskiel paa Tanke-Gangen hos de to
samtidig berømte Skole-Mestre i Alexandrien: Ammonius
Saccas og Clemens, skjøndt den Første gjaldt for en Hed
ning, og den Sidste for en Christen. En fælles Lærling af Begge
var da ogsaa Origines, det store Lærdoms Vidunder, som i
det tre die christelige Aarhundrede gjorde umaadelig Opsigt
baade blandt Christne og Hedninger, og, medens vi gierne lade
det staae ved sit Værd, om han eengang lod sig true til legem
lig at giøre Røgelse for Afguderne, er det indlysende, at han
utallige Gange aandelig og frivillig strøede Virak for den he
denske Viisdoms-Gudinde, og indførde en saa luftig og vilkaar
lig Skrift-Fortolkning, at Man efter den kan bevise Alt og Intet
af Bibelen. Endnu før Origines døde, besteg en af hans berøm
teste Discipler, Dionysius, Bispe-Stolen i Alexandrien, og
nåar Man af Eusebs Kirke-Historie seer, hvilket Orakel denne
Grundtvigs udv. Skrifter. V. 321 21

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 19:30:18 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nfsgudv/5/0325.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free