- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
236

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

] 246

FINMARKENS AMT.

ned, og med bjørnens blod bestryger han sig selv med kone og
børn, sin hyttes døre og de træer, hvorpaa hans telt eller hytte
er spændt. Ligesom jøderne sang en af Davids salmer, naar de
aad paaskelammet, saa juoiger og synger finnerne en sang, naar
de æder bjørnen, hvilken er sat sammen om bjørnen og kaldes
bjørnevisen.

Det er vel snarere Tors bukke end paaskelammet, som gaar
igjen her, og Randulf bemærker selv, at den nævnte omskjærelse
ikke bruges i almindelighed, og videre, at den udtalte mening
om paaskelammet har kun ganske faa kunnet bifalde, hvorfor
han gaar over til at omtale satans øiensynlige bespottelser over
det nye testamentes sakramenter.

Om daabens brug hos finnerne fortæller han:

Naar et finnebarn er født, fører de det, uden tvil af frygt for
straf, hvis de ikke gjorde det, saa snart ske kan til kirken og lader
det døbe med et navn, med hvilket det siden altid nævnes af
bu-folk, det vil sige af præsten, borgere og bønder. Naar dette
døbte barn føres hjem, bliver det dødssygt, enten nogle dage,
efterat det er blevet døbt, eller et halvt aar senere, som er den
længste udsættelse, satan giver dem. Finnerne spørger da straks
gjennem en anden noaide enten ved hjælp af runebommen eller
i stedet ved en sten eller en øks Mubenaimo, som de mener
har tilføiet barnet det onde, hvorfor barnet er saa sygt. Noaiden
svarer, at sygdommen kommer deraf, at det har været i kristen
daab, hvilket de tre store guder ikke kan fordrage. Vil de afto
barnet den kristne daab og døbe det igjen og give det et andet
navn, skal det straks komme sig igjen. Fremdeles spørger noaiden
Mubenaimo eller satan i stenen ad, hvad navn barnet skal gives
i afgudernes daab, og hvad offer der skal gives for den synd,
som ved barnets kristne daab er begaaet. Dette besvares af
Mubenaimo eller satan saaledes, at en gut skal hede enten Loila,
Schialla eller Galles etc., og er det en pige, skal hun hede Heya,
Freia, Gauca, Saudraca etc. Af disse navne faar gutten eller pigen
et ved afgudernes daab, og ofret bestemmer satan efter finnens
leilighed, f. eks. et rensdyr, og hvis han bor ved sjøen og ingen
rensdyr eier, en buk, en gjet, en hund eller en hane. Derefter
bliver den sataniske daab fuldbyrdet.

Først tager faderen barnet og tor hele dets legeme, især
hovedet, hvor vandet er øst af præsten; undertiden tor han det
i tre eller fire slags vand, eftersom Mubenaimo i sit svar finder
for godt. Dernæst beder faderen og moderen til de tre store
guder Horagalles eller Tor, paa hvis dag, torsdag, denne akt
foretages, Varalden olmai og Bieggagalles om forladelse for det, som
ved barnets daab af præsten er forseet.

Moderen, af hvem denne daabsakt maa forrettes, tager saa

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0246.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free