- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
357

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FINNERNES OMVENDELSE OG MISSIONEN. 357

kjærlig selvklogskab og sørgelig disputersyge, megen religiøs
interesse og dog et fattigt og lidet fyldigt kristenliv er vistnok den
rette karakteristik for de fleste af Rolfsø beboere.

I forbindelse med disse religiøse retninger skal omtales
finiie-helger eller større forsamlinger af finner. Paa visse helligdage
holder nemlig finnerne store samlinger. En saadan
samlings-søndag f. eks. i Tanen frembyder et livligt syn.

En samling holdes saaledes den 24de og 25de juni i Tanen.

Denne Tanasamling er vistnok det største vaarstevne i hele
Finmarken, et kombineret religiøst og merkantilt stevne.
Langveisfra møder finnerne frem. Hele hoveddalen og alle
præste-gjeldets smaafjorde er temmelig folketomme i disse dage. Alle,
som kan komme afsted, møder frem paa kirkestedet Langnes.
Selv karasjok-, polmak- og utsjokfinner træffes dernede. Allerede
et par uger iforveien begynder de finske fiskere ude i
Finkong-kjeilen, Losvik og Kvitnes at reise hjem. De sidste dage før
den 24de juni seiler de sidste baade med torskehoveder, kaffe,
sukker, mel og tiner indover fjorden. Inde paa Langnes har der
reist sig en hel liden gade af udsalgsboder. De fleste af de
tilstedeværende finner er læstadianere. Den 24de juni ligger lange
smale elvebaade og sjøbaade om hinanden, og hele stranden
opefter, overalt i birkeskogen langs elveskrænten er reist smaa telte
eller ligger brogede grupper leirede om smaa baal, hvorpaa
kaffe-kjedelen surrer. Der er dog skyggesider ved et saadant stevne.
Brændevin tilføres i mængde, og de sørgelige følger udebliver da
heller ikke. Mange raver i disse dage drukne og støiende
omkring. Finnernes svaghed for det stærke viser sig i sin nøgenhed.
Stevnet har dog sin grund i de kirkelige forretninger. Alle skal
da til kirke, mange for ikke at se den igjen før næste vaarstevne.
Da er der gudstjeneste baade paa norsk, finsk og kvænsk, da er
der konfirmation af baade norske, finske og kvænske børn, da
er der barnedaab, da er der altergang og ægtevielser, alt i løbet
af 2 dage. Den 26de eller 27de juni er boderne nedbrudte og
folket reist.

Mikelisøndag er en gammel finnehelg. Den er for høsten,
hvad St. Hanssøndag er for vaaren. Da strømmer saamange,
som blot kan komme fra, til hovedkirken. Da skal alleslags
kirkelige forretninger udføres, da er der thing, da er der
fattigkommissionsmøde, herredsstyremøde, skolestvremøde og alleslags
kommunale møder.

Den læstadianske julesamling i Tanen er enestaaende i sit
slags. Ligefra Leirpoll ved Tanafjordens bund til Utsjok, 12 mil
længere oppe, strømmer folk sammen, udelukkende kvæner og
finner.

Opefter og nedefter Tana, saa langt øiet naar, kommer pæsk-

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0367.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free