- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
403

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

E VENTYK.

myrrha op paa byporten, og en efter en drog de ud tilhest og
tilfods, alle fyrsterne og boljarerne og alle babylonere, og saa
paa ny ind i byen, flere gange, og ved ingen af dem begyndte
hornet at koge. Men da heltebarnet Navkodonosor red ud af
byen og ind i byen igjen, begyndte hornet at koge straks. Ua
de saa dette under, steg fyrsterne og boljarerne og alle babylonere
ned af hestene, sluttede sig til fodgjængerne, og alle som en
bøiede sig for Navkodonosor og sagde: Hil dig, Navkodonosor,
keiser af Babylon, du som skal sidde paa tronen og raade over
det store berømmelige rige.

Af det russiske eventyr, som ligger til grund for det finske,
meddeler Afanasjeff i sin store samling flere versioner:

I en af dem faar eventyrhelten af en ukjendt ung mand
det raad, at han under roden af en birk skal lede efter en and,
som den ene dag lægger et guldeg og den anden et sølveg. Paa
brystet af den staar med guldskrift: Den, som spiser hovedet,
bliver konge! Den, som spiser hjertet, vil spytte guld. Han
bringer anden til sin mor, som under faderens fravær har
indladt sig i et kjærlighedsforhold. Elskeren læser guldskriften og
faar konen til at koge anden, men medens hun er i messe, spiser
den ene søn hovedet af anden, den anden hjertet. Da moderen
efter elskerens ønske staar sønnerne efter livet, flygter de og
træffer en gjæter, som modtager dem gjæstevenlig.. Da de
fortsætter sin reise, kommer de til en korsvei, hvor der staar en
støtte med indskriften: Den, som gaar til høire, bliver konge,
den, som gaar til venstre, bliver rig. Den ældste gaar til høire
og kommer til et land, hvor den gamle tsar netop er død; man
viser ham i kirken den sidste ære, og den, hvis lys tænder sig af
sig selv, skal blive den nye tsar. Guttens lys tænder sig, da
han kommer til kirken, og han bliver straks udraabt til tsar.
Efter en episode om den anden bror, hvis umaadelige rigdomme
skildres, fortælles, at begge brødre sammen drager ud og finder
sin fattige gamle far. Den onde mor bliver ladt alene tilbage.

I denne eller en lignende russisk formning af dette
fortæl-lingsemne ligger oprindelsen til det finske eventyr om
lykkefuglen.

Bæven og bjørnen.

(Fra Karasjok.)

Et eventyr om ræven og bjørnen fra Karasjok er meddelt af
Friis; det er i virkeligheden flere eventyr, som er sat sammen
paa rad:

En ræv var engang ude paa vandring og kom til en vei,
hvor en fjeldfin nylig havde kjørt med en raide. Ræven satte
sig paa veikanten og tænkte som saa: End 0111 jeg anstillede

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0413.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free