- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / XX. Finmarkens Amt. Anden del (1906) /
625

(1885-1921) [MARC] [MARC] Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FINNERNE I GAMLE HISTORISKE SAGN.

ölft

mand i de store skoge; Merlin trækker sig tilbage til de
util-gjængeligste skogtykninger og bliver «silvesier homon eller
skog-mand, vildmand.

Alle tre er i besiddelse af overnaturlig viden og kan
forudsige fremtiden.

Paa grund heraf efterstræbes alle tre af jordiske konger,
som vil udnytte denne deres viden; mellem sagnene om
Asch-medai og Merlin er der paa dette punkt den specielle
overensstemmelse, at kong Vortigern trænger Merlins viden til
bygningen af en borg, ligesom Salomo søger Aschmedais bistand til
bygningen af templet.

Grækernes overlevering har meget at fortælle om Seilenos’s
lystenhed overfor kvinder; i sagnet om Aschmedai heder det, at
denne i Salomos skikkelse besøger kongens harem; ogsaa hertil
har Merlinsagnet en parallel, idet Merlin lister kong Arthurs
fader Uter Pendragon ind til en af hans vasallers hustru
omskabt i vasallens skikkelse.

Som vildmand har Merlin sit standkvarter ved en kilde dybt
inde i skogen; der opsøges han af et bud fra en konge og
bevæges til at besøge denne; da han vil vende tilbage, lader kongen
ham lægge i lænker, og han er da trist og taus, som om han
var umælende, indtil kongen lover at løse ham. Paa lignende
maade fanges baade Seilenos og Aschmedai ved en kilde eller
brønd og bliver lagt i lænker; ligesom Merlin bevarer Seilenos
længe taushed overfor kong Midas, og Aschmedai vil heller ikke
give svar paa et spørgsmaal fra Salomo, før kongen lader lænken
tage af ham.

Mellem Aschmedai-sagnet og Merlin sagnet bør dernæst
følgende sær-ligheder fremhæves: ligesom Salomo, da hans fornedrelse
er tilende, gjenfinder sin seglring i bugen af en fisk, som netop
er draget op af sjøen, saaledes finder en person i Merlin-sagnene
paa samme vis en bortkommen ring. Vandresagnet om ringen,
der er kastet i havet og gjenfindes i fiskebugen, er dog ogsaa vel
kjendt allerede i den gammelgræske tradition (Polykrates’s ring).

Paa veien til kong Salomo brister Aschmedai i latter over
en mand, som netop har kjøbt sig nye sko for syv aar, men
som kommer til at dø inden syv dage. Paa samme vis ler Merlin
af en, som kjøber sko og dertil et stort stykke lær, skjønt han
vil dø, før han faar bragt skoene hjem.

Ligesom Aschmedai græder over et bryllup, som han ser
paa sin vei, da han lænket føres til kong Salomo, saaledes ler
Merlin, da han bliver ført til kong Vortigern og paa veien
møder et ligtog.

Baade Aschmedai og Merlin ler, medens de bundne er paa

40 — Finmarken« amt II.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:52:33 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/20-2/0635.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free