- Project Runeberg -  Norges Land og Folk, statistisk og topografisk beskrevet / III: Kristiania. Anden del (1917) /
216

(1885-1921) Author: Amund Helland, Anders Nicolai Kiær, Johan Ludvig Nils Henrik Vibe, Boye Strøm
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

216

kristiania by.

Skule Jarl) saavelsom fra nutidskomedien, hvori haD i Ibsens
stykker har skabt fortrinlige figurer af Stensgaard, Hjalmar
Ekdahl, Dr. Stockmann og Ulrik Brendel, foruden fra farcen og
de moderne lystspil, hvor han var en ypperlig ræsonnør.

En mærkelighed i sæsonen 1867-—68 blev det franske
balletselskab, som under ledelse af Adrien Gredelue fra den keiserlige
opera i Paris begyndte sine forestillinger den 1ste december 1867
og i 3 maaneder forlystede Kristiania publikum med sine danse.
Mest lykke gjorde et af Gredelue arrangeret norsk
balletdivertissement i 3 akter og 6 tableauer, «Huldrens magt» med musik
af kapelmester Hennum og dekorationer af Eckersberg. I denne
ballet dansedes blandt andet «Valdresskotsken» (komisk dans),
halling, springdans, «Kjærringen med staven» (komisk runddans)
og «Grand pas de huldren». Balletten gik en række gange under
publikums entusiastiske bifald.

Den 22de april 1868 begyndte en række operaforestillinger
af et italiensk selskab under ledelse af impressarioen Hermann.
Tildels med hjælp af vor egen scenes sangkræfter gaves følgende
italienske operaer: Verdis «11 Travatore», «LaTraviata», «Rigoletto»
og «Un ballo in maschera», Donizettis «Regimentets datter» og
«Lucia di Lammermoor», samt Bellinis «La Sonnambula».

Den Iste juni 1868 fratraadte Skavlan sin stilling som
artistisk direktor. Der indlededes forhandlinger med Bjørnstjerne
Bjørnson; men disse strandede, vistnok fordi man ikke blev enig
om rækkevidden af den artistiske direktørs myndighedsomraade
og ansvarlighed. Direktionen blev nødt til, ialfald indtil videre,
at tage den artistiske ledelse i sine egne hænder.

I sæsonen 1868—69 opførtes Tvar Aasens sangspil «Ervingen».
Den Offenbachske operette «Hertuginden af Geroldstein» med fru
Wolf i titelrollen gjorde ikke synderlig lykke, men vakte heller
ikke noget anstød. M. Goldschmidts skuespil «Engelskmænd i
Indien» fik en fortræffelig udførelse.

Den artistiske ledelse overdroges i 1868 den norskfødte
teaterdirektør Michael Brun, født i Bergen 1819. Han havde
været knyttet til danske sekondteatre, og var fuldkommen
dena-tionaliseret og neppe skikket til at fortsætte det af Bjørnson
begyndte arbeide. Valget mødtes med sterk uvilje.

Under Bruns ledelse opførtes som förste stykke i 1869
Labiches og Delacours farce «Reisen til Kina». Dette stykke er
senere opfort ialt 85 gange, og det blev snart et af publikums
yndlingsstykker. H. Schulzes originale enakts sangstykke «Petter
og Inger» holdt sig trods sin ubetydelighed en tid paa repertoiret,
især ved Johannes Bruns morsomme spil som
«Departements-Lars».

Henrik Ibsens «De Unges Forbund» gik den 18de oktober

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sun Dec 10 20:35:11 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/norgeslof/3-2/0228.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free