- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1883 /
242

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

242

LITERA TUR.

sätta förfis sätt att skrifva formeln i samband med de ofvan
j>åpe-kade felaktigheterna i läran om elektrolysen.

Anmälaren har redan, tagit tidskriftens utrymme hårdt i
anspråk. Det anförda må vara tillräckligt för att visa, att för en
kommande upplaga rätt många oegen ti igheter finnas att bortrensa,
men de ojemförligt flesta äro af sådan natur, att de ej äro till
nämnvärdt men vid bokens begagnande, utan kommer den
otvifvelaktigt att blifva- till stor nytta för den svenska industrielfoch
sålunda uppfylla det af förf. utstakade målet.

Aug. Wijkander.

Furstinnan Gogol, skådespel i fem akter af Harald Molander.
Lund, Gleerupska Universitetsbokhandelns förlag. 1883. Pris 2 kr.

Ett svenskt helaftonsdrama påkallar redan i och för sig
uppmärksamhet; ett sådant, där ingen enda af våra tidigaste
bekantskaper ur svenska historien från Birger Jarl till Karl XII uppträder
och med ord och exempel meddelar oss vackra lärdomar i
hjältemod och ädelmod, är än märkligare, särdeles ett sådant som man
med intresse och nöje genomläser och ined verklig aktning lägger
från sig’ Kommer därtill att det bär ett så godt som nytt för
fattarenamn på titelbladet, så har det alla kraf på att hälsas hjärtligt
välkommet i vår literatur.

Förf. har för ej så länge sedan debuterat med den sceniska
bagatellen Roeoco. Utan vidare betydande innehåll
kännetecknades den af en spelande liflig dialog, en utpräglad tidsfärg och
ett särdeles öfverflöd på dramatiska situationer och förvecklingar —
alt röjande stora anlag för sceniskt författarskap hos förf. Man
återfinner samma egenskaper i detta skådespel, mera mognade,
mindre forcerade. Men de äro långt ifrån tillräckliga att skapa
ett konstverk. För att finna, huruvida äfven öfriga vilkor härför
äro tillstädes, gå vi till en kortfattad analys af stycket.

Handlingen försiggår i det moderna Ryssland och tecknar
en scen ur det väldiga och blodiga drama, som nihilismen där
spelar. Det är synbarligen förf:s utpräglade sinne för dramatiska
situationer och förvecklingar, som ledt honom hit. Ingenstädes
torde man kunna finna för närvarande så många dramatiska motiv
som här, där fantasien kan skapa hur djärfva bilder som hälst
utan att öfverträffa verkligheten. Där ett genommurket
samhällstillstånd kallat de mest framstående andar till kamp för friheten
men på samma gång tvingar till användande af vapen, som alla
tiders moral fördömer, där kontrasten mellan den djupaste
okunnighet och råhet och den mest öfverför fi nåde bildning tyckas

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Thu Apr 25 21:23:09 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1883/0248.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free