Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
DET KINESISKA SAMHÄLLE1. 4067
mäktige. Om det uppstår en furste, som handlar mot folkets
väl, skall man betrakta honom som en offentlig olycka och,
ehuru han har makten i händerna, fördrifva honom.> Men
kinesen har icke blott ett för oss okändt mått af politisk
frihet utan äfven oinskränkt samvets-, religions-, församlings-
och tryckfrihet. Simon iakttog 1863, då europeerna plundrat
sommarpalatset och bränt stora biblioteket, uti provinsen
Se-tchun ytterst våldsamma plakat, riktade mot kejsaren och
regeringen. Det var alldeles tillräckligt, om mandarinerna
läto nedtaga dessa plakat — det föll aldrig någon in att
efterspana författaren. Man kan stundom i de för oss så
sällsamma instruktioner, hvilka kejsaren, vicekonungarne eller
guvernörerna utsända till folket, läsa en sats som denna:
»afhållen eder från religioner» — hvaraf ryktet om kinesernas
ateism. Äfven skolan är fri och öfverlemnad åt privata eller
rättare kommunala initiativ. Hvem som hälst har rättighet
att grunda en skola, och hvem som hälst har rättighet att
besöka den eller låta bli. Och likväl fins det knappt en
kines — om det ej är bland proletariatet i de stora kust-
städerna — som ej kan läsa, skrifva, räkna och teckna.
Dessa färdigheter hafva nämligen, som vi skola se, öfvergått
som beståndsdelar i ett slags religiös kult. Det finnes intet
land i världen, hvarest stora och små associationer för alla
möjliga ändamål förekomma talrikare än i Kina. De behöfva
hvarken för sitt bildande eller sin upplysning öfverhetens
auktorisering. En lindrig tull samt 5 eller 8 « för vissa ut-
ländska artiklar förekommer på gränsen mellan provinserna;
patent och pass existera ej; närings-, yrkes-, handels- och
bankfriheten äro fullständigare, än vi kunna drömma om.
Härtill kommer ytterligare en frihet, hvilken måste förefalla
oss ännu sällsammare och bäst karakteriseras genom benäm-
ningen »>själfjurisdiktion»; denna skall här nedan närmare
belysas. Kineserna hafva i själfva verket kommit så långt i
sin civilisatoriska utveckling, att de kunna undvara särskildt
advokatstånd, prestestånd, ämbetsmannaklass, lärareklass och
militärstånd. De hafva efter utvecklingsstadier, som mycket
likna väåra, kommit därhän, att kvarje mogen medborgare
utöfvar dessa sociala funktioner för sig själf och för sin
kommun.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>