- Project Runeberg -  Ny Svensk Tidskrift / 1888 /
468

(1880-1890) Author: Axel Nikolaus Lundström, Adolf Lindgren, Karl Reinhold Geijer
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

468 DET KINESISKA SAMHÄLLET.

Utan allmän flit, rättvisa och ordning är ett jordbruk
af det kinesiskas intensitet omöjligt — därför hafva fit,
rättvisa och ordning öfvergått i kinesens blod; »arbeta och
så, den som sår med moralisk renhet fullbordar all lagen,
säger hans ordstäf. God tro, kredit på moralisk i st. f. ju-
ridisk garanti är blott en mer utvecklad form af allmän rätt-
visa och ordning. Kinesiska banker låna ofta ut två gånger
så mycket som de fått säkerhet för, och dagligen bildas,
utan någon som hälst laglig garanti, otaliga små bolags-
banker, som mot obetydlig ränta försträcka medel åt sina
medlemmar, vare sig det är en student, som behöfver medel
att fortsätta sina studier, en bonde, som önskar ett lån för
att kunna köpa en dragoxe, en handlande, som vill öppna
en affär, eller kanske en husmor, som för ögonblicket saknar
medel för en tillbörlig utstyrsel åt sin dotter. Detta är de
engelska kooperatorernas ideal realiseradt!

I förbigående framhåller Simon, att de af jesuiterna fa
bricerade uppgifterna om barnamordets utsträckning i Kina
äro absolut ogrundade. I alla händelser mördas i Kina ett
mindre procenttal barn än i Frankrike eller England (hvarest
man enligt senaste statistiken har minst 1,000 kända barna-
mord om året). De fattigaste hafva för vana att utsätta sina
barn, på det att de skola upptagas af någon bland de tal-
rika barmhertighetsinrättningarna — hvaraf fabeln. De je-
suitiska missionärernas, af den mest inskränkta fanatism dik-
terade framfart lär emellertid med all rätt väcka den kine-
siska befolkningens afsky. Simons rapport öfver hithörande
förhållanden torde förtjäna den europeiska allmänhetens syn-
nerliga uppmärksamhet.

Kinas civilisation är, liksom hvarje annat lands, ursprung-
ligen grundad på privategendomen och familjen. Det kine:
siska barbariet hade, liksom det indiska, vestasiatiska, euro-
peiska och amerikanska full kommunism. Med åkerbrukets
utveckling kom civilisationen och individuel delaktighet i
jorden. Denna institution hade emellertid i femte till tredje
århundradena före vår tidräkning urartat till ett olidligt
social-ekonomiskt förtryck — ungefär som i Frankrike före
1789 eller i våra dagars England —, hvaraf följde en social
revolution, hvilken återinförde kommunismen. Den samma

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Wed Nov 20 00:34:30 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/nysvtidskr/1888/0482.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free