Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
618 KRISTIAN WINTERHJELM.
af mera andlig ledning, emedan erfarenheten och mognaden
ju endast komma så småningom och till en början, eller
kanske fortfarande, behöfva ledning. Det finnes konstnärer,
hvilka af naturen äro begåfvade med mycken individuel
själfständighet, men med ringa teknisk begåfning; andra
äro ej strängt taget själfständiga, men ega en eminent tek-
nisk förmåga. De senare öfverglänsa stundom de förra, då
de ej försmått — ledning.
Det förhåller sig alldeles på samma sätt med skåde-
spelaren. För alla gäller det, att de till en början måste
studera allvarligt i teknisk riktning; för några, att de äfven
fortfarande behöfva en viss ledning för att uppnå det högsta
målet. Hvad detta senare beträffar, skola vi i det följande
anföra ett i högsta måtto märkligt exempel.
Den konstnärliga materielen är ett, den konstnärliga
uppfattningen ett annat. Lessing har som bekant uttalat
den paradoxen, att Rafael skulle varit lika stor målare, äfven
om han varit född utan armar. Utan att här inlåta oss på
den kvistiga frågan, om en konstnärsenergi som Rafaels
kanhända hade ledt honom därhän, att han lärt sig föra
penseln med tårna, skola vi dock tillåta oss upprepa den
invändningen, att konstnärsskapet förutsätter såväl snille som
medel. En stum person kan inom pantomimen röja dra-
matiska anlag, men han kan aldrig komma att spela Hamlet.
En ofärdig och missbildad person kan läsa upp Shakespeare
mästerligt, men han kan aldrig komma att spela Romeo.
Ett faktum är, att medlen, medfödda eller förvärfvade, spela
en ofantlig roll i konsten och att snillet i uppfattning endast
genom dem kan göra sig gällande.
Inom skådespelarekonsten äro några ovanligt lyckligt
lottade med afseende å yttre medel. Låtom oss taga en
skådespelerska; hon är skön, har ett för mimik rörligt an-
sigte, liffulla ögon, naturlig grace i sina rörelser, silfverklang
i rösten. Eger hon nu därtill äfven de inre egenskaperna,
hjärtats och hufvudets, så ha vi den stora konstnärinnan
färdig. Men hur många besitta allt detta på en gång? Än
fattas det rösten något, den har sina olater; än är det pla-
stiken, som är oskön, o. s. v. Och i början förstår zxgen
att rätt begagna äfven de allra förträffligaste medel. Ingen
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>