- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
195

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Från Barlow till Landseer. Engelskt djurmåleri under adertonde och början av nittonde århundradena. Av A. Klinckowström

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRAN BARLOW TILL LANDSEER

195

FLICKA MED GRISAR. KOPPARSTICK AV R. EARLOM EFTER OLJEMÅLNING AV
TH. GAINSBOROUGH (1727—1788).

nu är fallet — åtminstone på
kontinenten — inskränka sig till en liten skarpt
avsluten klass av »häst-» och
»hundmänniskor».

Konstmecenaterna från Newmarkets
kapplöningsbanor voro ofta identiska med
en Reynolds, en Raeburns, en Romneys
gynnare, och de djärva jaktryttarna hade
även öga för landskapet och visste, när
de ej »följde hundarna», sätta värde på
alstren av en Wilsons och en
Gainsbo-roughs penslar.

Ryttarporträtlet, redan länge omtyckt
och omhuldat, blev allt mer på modet i
sjuttonhundratalets England, och man
nöjde sig ej längre med att avbildas »till
häst», man ville avbildas på en bestämd,
namngiven häst; fordrade m. a. o.
samma porträttlikhet hos både djur och
människa. Att detta satte stora fordrin-

gar på konstnärernas förmåga är klart
och tydligt. Stundom löstes problemet
genom samarbete mellan två specialister,
en hästmålare och en porträttmålare,
men här som överallt växte det
konstnärliga kunnandet i kapp med
allmänhetens krav, och flertalet porträttmålare’
voro under denna tid mer eller mindre
djurmålare, liksom flertalet djurmålare
även ägnade sig åt porträttmåleriet och ha
efterlämnat porträttbilder, där ryttare och
häst utförts av samma hand. Knappt mindre
populära än ryttarbilderna voro
jägar-porträtten, även de ett arv från föregå-

1 Så t. ex. var Gainsborough ej blott en
ypperlig hundmålare, utan målade även genre
med diur, barn med grisar m. m. Även
Reynolds förstod utmärkt att på sina porträtt
naturtroget återge vid sidan av huvudmodellen
dragen av en favorithund.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0223.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free