- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
253

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Fransk konst under 1800-talet. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANSK KONST UNDER X 800-TALET

253

tältet. oljemålning av paul cézanne (1839—1906).
I Klas Fåhræus’ samling.

upphängda stora bilden av den i kinesisk
Sung-stil målade badande flickan.

Till ersättning fick man en så mycket
bättre inblick i hans kulturella
utgångspunkt genom den stora duken kallad »Le
cabaret de la mère Antoine». Målad
året innan Renoir definitivt gav sig in på
den impressionistiska ljusmålningen, är
den mättad med den tjugofemårige
konstnärens intryck av Louvren. Den erinrar
i färgen om Velasquez, i det
romboid-for-miga kompositionsschemat om Ribera
och i stämningen en smula om Rembrandts
lärjungar i Emaus.

Föreställande ett sällskap artister, bland
vilka Sisley i förgrunden utlägger skolans
av Zola i 1’Evènement kungjorda
evangelium, är tavlans komposition ännu en
skymt stel. Men den mjuka rörelsen hos
uppasserskan föregriper redan det bästa

hos den kommande impressionismen.
Färgpastan har en ojämförligt större
läckerhet än i Manets »absinthdrickare». Och
bakgrunden med dess i kol på
kaféväggen tecknade porträtt av den avtågande
romantikens män — Gauthier och
Mur-ger — är målad med en pastos bredd
och bravur i föredraget, som Renoir
aldrig senare uppnådde.

Av impressionismens tre
landskapsmålare visade sig Monet till sin största
fördel i kyrkfasaden, hvars stengrund
måhända blott alltför mycket ville
bortsmälta i den tusenfärgade soldallringen.
plssarro skildrade på sitt oöverträffade
vis den pärlande klarheten i den franska
morgonluften eller soldammet över Pont
Neuf. Och Sisley fängslade blicken redan
på avstånd med den ytterst förfinade
klarheten i sina sidentoner.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0285.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free