- Project Runeberg -  Ord och Bild / Tjugusjätte årgången. 1917 /
255

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Fransk konst under 1800-talet. Av Klas Fåhræus

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

FRANSK KONST UNDER X 800-TALET

255

från tahiti. oljemålning av paul gauguin (1848—1903).
1 Thiels galleri.

ett stilleben och en aktstudie, på
samma gång som hans dekorativa begåvning,
som för den ultramoderna konstens
utveckling blev bestämmande, utmärkt kom
till sin rätt. Mindre lycklig i sin grella
kolorit var van Gogh, vars styrka snarast
ligger i en av gammaltyska och nyjapanska
element sammansmulten, högst originell
och betydande teckningskonst.

I sin helhet — det må till slut tacksamt
vittnas — bjöd utställningen oss prov på en
hög kultur, utvecklad under sällsynt
lyckliga förhållanden och i det intimaste
samband med ett folk, som förstått att med
mera smak leva och med bättre jämvikt
njuta av livet än någon annan nation i
modern tid.

Vilken betydelse framtiden kommer
att tillerkänna 1800-talet i den franska
konsthistorien, det är det väl ännu för
tidigt att med säkerhet yttra sig om.

Att dess konst icke kan mäta sig med
16- och 1700-talensi säker stilkänsla torde
emellertid vara visst. Däremot kan man
icke frånkänna den en viss, icke lätt
beskriven charme, varmed en så kallad »fri
trädgård», där blommorna nyckfullt
utvecklats i obundna former, överträffar en
välklippt park, den må sedan prydas av
aldrig så snirklade rabatter.

Och skulle man vilja lägga denna
moderna konst och i all synnerhet
impressionismen till last, att den i motsats
till renässansen, som fortbestod under
sekler, förlupit sin historiska bana så
hastigt som den kommit, så ligger väl
detta förhållande begrundat redan i dess
natur att vara en trollslända, som
dansade i solstrålens lek. I varje fall var
dess uppgift fylld, när den finaste
levnadsyran i det franska lynnet i dess
glädjedruckna färgkonst förevigats.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:55:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1917/0287.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free