- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
63

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Första häftet - Från Stockholms musikliv. Av Albert Spitzer

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Från Stockholms mtisikliv

sin ytliga grannlåtsstil ett sorgligt prov på
vad Verdi ännu 1865 kunde tillåta sig.
Första akten är dålig nästan från början
till slut, endast häxornas hälsning till de
båda hövdingarna och Macbeths monolog
före mordet bilda ljuspunkter. Dr Key
stryker som »för vår tid omöjlig» den
korta strettan ur denna akts duett mellan
Macbeth och Ladyn, den är knappt sämre
än duons början, varav den delvis är en
upprepning med ändrad rytm.
Sömngångs-scenen har rättvist prisats som ett av
verkets bästa partier, rent musikaliskt sett är
den det också. Orkesterinledningen, även
använd för operans förspel, är, frånsett den
ledsamma av harpan ledsagade
violincanti-lenan, stämningsfull och målande, arian
själv är särskilt i sin början genom yp
perlig textdeklamation och verkningsfull
orkesterbehandling ett vackert prov på
Verdis tidigare stil, när den är som bäst,
men — felet är just att vi fått en verklig
aria med legatofraser och stegringar jämte
den obligatoriska slutkadensen, i st. f. en
monolog där sömnvandrerskan i
genomgående parlando och sotto voce skulle ha
frammumlat de odödliga orden (märk att
den store realisten Shakspeare här utbyter
versen mot prosan!), medan orkestern
tolkade hennes själskval. Men detta
förutsätter en musikdramatisk stil, som Verdi
först nådde 40 år senare, med Othello.
Nu är det väl snarare Shakspeare än Verdi
som griper oss i denna scen, man frestas
att säga Shakspeare trots Verdi Den förut
omtalade klagokören i samma akt är, fast
skäligen enkel i fakturen, av god verkan.
Men i övrigt är det svårt att känna någon
sympati för denna gent emot det
storslagna ämnet hopplöst underlägsna musik
med dess vulgära, karaktärslösa melodik,
primitivt torftiga harmonik, ofta rent löjliga
rytmik och mestadels färglösa och
ointressanta instrumentation. Man frestas att
citera en fransk kritikers omdöme om en
Verdis 1860-tals opera: »A quoi bon
étu-dier page par page un opéra oü la pauvreté
des idées n’est comparable qu’ à la pauvreté
de 1’orchestration». Mycket av det allra
sämsta har dr Key uteslutit, annat har
strukits vid framförandet för att göra den
föråldrade operan presentabel, men det har
varit »kärt besvär förgäves». Man måste
beklaga det myckna arbete som nedlagts
på inövandet av detta verk, av vilket

Ruth W hitefield- Althén som
Lady Macbeth.

Kgl. Teatern säkert hoppats på en stor
framgång, som uteblivit. Ett ingående på
iscensättning och utförande torde få anstå
till efter ett förnyat åhörande med de
utlovade nya framställarna av huvudrollerna,
här må blott i korthet nämnas det
hedrande sätt varpå fru Whitefield-Althén (Lady
Macbeth), hr Richter (Macbeth) och hr
Andrésen (Banquo) löste sina fordrande
uppgifter.

Från Kgl. Teatern är vidare att
anteckna ett gästspel av hr Baklanof, vars
konstnärskap förut varit föremål för en
utförlig värdesättning i Ord och Bilds
spalter, ävensom den nya, akustiskt fördelaktiga
och i övrigt tilltalande omgestaltningen av
orkesterrummet vid symfonikonserterna, efter
arkitekten Hugo Rahms plan.

En underbar levnadssaga lyktades, när
Christina Nilsson en novembermorgon
i den småländska hembygden drog sin sista
suck. Ja underbar är i sanning sagan
om den lilla fattiga torpartösen, som bar-

63

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0079.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free