- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
243

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Femte häftet - Askeladden. Helten i norsk eventyrdiktning. Av Georg Sverdrup

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Askeladden

som kattur i hreysi» og »liggja vid arni»,
viser at han har lang hevd paa
ynd-lingsplassen sin. »Han var hymaldi ok
là i fleti vid eld» heter det i en
vikingesaga. »Eigi lagdist han i
elda-skåla», sier sagaskriveren om den unge
Grette, og en annen saga omtaler to
brödre slik: »farr annar brodir
kaupfer-dum, ok annar hema i asku sitær».

Men det er ikke bare slike
sproglige vendinger som setter oss paa spor
efter Askeladden i vikingetiden. Ogsaa
i diktningen har han tidlig visst aa
gjöre sig uundværlig. Det er en kjent
sak at sagaen mere enn én gang har
suget eventyret i sig. Historien om
gutten og villmannen blir til kong
Harald og dovrejetten. I finnepiken Snjofri
gjenkjenner vi eventyrets Snehvite. Det
er da ikke til aa undres over at alskens
helter tar ytre -— undertiden ogsaa sind
— efter den sterke og dvaske Askeladd.
Uffe hin spake, Starkad Storverksson og
Ketil Hæng er hans aandsfrender. Og
söker vi aa danne oss et billede av de
germanske folks mansideal, blir
Askeladdens skikkelse snart synlig bak
helte-masken. Til de eldste bestanddeler i
den germanske diktning hörer
fortellinger om helter som nedstammer fra
ulver eller bj örner, eier deres kraft og mot
og optrer i deres skikkelse. Disse
ynglinger visste ikke hvad frykt var; de ante
ikke sin egen herlighet; de gikk for aa
være taapelige og vokste op i ensomhet
og uskyld. Halvt i spök, halvt i alvor
fortalte man om deres veldige
kraftprestasjoner. De drog ned i
underverdenen og rövet livets vann og andre
kostbarheter fra dens demoniske herre. Eller
de rante hammene fra guddommelige
svanemöer og gjorde dem til sine hustruer.
Deres störste lyst var aa slaas med troll
og riser. I Norden drog guden Tor
disse historier til sig, og i Sigurd
Fafnes-banes ungdomshistorie og Beowulfs helte-

gjerninger finner vi gjenklang av disse
eldgamle fortellinger. Til dem hörer
ogsaa de eldste lag i eventyret om
björnesönnen, om trollet og gutten, om
den tapre skredder o. a.

Med stötte i slike iakttagelser kunde
det jo være fristende aa stemple
Askeladden som en spesielt urgermansk
folkehelt. Men en slik antagelse kommer
straks i haaplös strid med
kjennsgjer-ningene. Helten som den ringeaktede
fattiggutt, som skumpelskuddet og den
yngste i söskenflokken har ogsaa
sysselsatt andre folk og tider. Med eventyret
har Askeladden funnet vei til det gamle
testamentes skrifter, ja til og med satt
sitt preg paa mere enn én av de
israelittiske stammehelter. Gideon var av
den ringeste slekt i Manasse og gikk
som den yngste og arbeidet i farens
vinperse da han blev kaldet til aa frelse
Israel av midianitternes haand. Saul
hadde faren -— Kis — sendt ut for aa
söke noen bortlöpne aseninner, da
Samuel mötte ham og salvet ham til konge.
Enda nærmere eventyrets aand er vi i
novellen om Josef. Denne fromme
legende er i virkeligheten helt og holdent
gjennemsyret av Askeladd-motivet —
motsetningen mellem de stolte og
selvbevisste eldre brödre og den tilsidesatte
og fromme yngste sön, ynglingen som
vrakes först og kaares til slutt. At
Josef ikke — som Askeladden — er
skumpelskuddet hjemme, men tvertom
sin fars stolthet, kan ikke rokke
fortellingens slektskap med eventyrene om de
tre brödre. Og klinger ikke Davids
historie som et ekte lykke-eventyr? Den
fattige gjetergutt som vokter smaakveg,
gaar de eldre brödre til haande og
vekker spott og ringeakt da han staar
frem for aa kjempe med risen — Goliat
— men ender med aa vinne prinsessen
og kongeriget, det er jo i en sum
Askeladdens löpebane.

243

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0275.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free