- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioförsta årgången. 1922 /
634

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tolfte häftet - Porträttmåleri såsom konst. Av Georg Pauli

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Georg Pa to I i

han skall få ett måleri som närmar sig
konstens motsatta pol. Något mitt
emellan helst, och snarare med dragning ät
illuderande effekt än motsatsen.

Ty tiderna ha förändrats sen
realismens tid, dä målet var, som man sade,
den sanna naturen. Realismens
ytterlighet och fotografiens framsteg ha bland
annat framkallat omslag, även hos en
god del s. k. bildad allmänhet. Att en
forcerad takt åt andra hållet, åt det
abstrakta eller renodlad konst (kubism
o. d.), kommit många att tappa andan
och att ropa håll! samt att den reaktion
mot klassicism, som nu säges vara i full
språngmarsch, hälsats som befrielse, är
så begripligt. Jag antecknar detta, men
vi ska nu inte uppehålla oss utan rusta
oss att attackera kärnpunkterna i frågan
om porträttmåleri som konst, och för
att inte drunkna i teorier, ta vi saken
mera som ett kåseri. Bara vi fasthålla
att det centrala i konst är det reni
estetiska och att vi i detta sammanhang
förbigå ämne, uppfattning, stämning
o. s. v., o. s. v., till och med kolorit,
varmed jag inte menar färg men en
förfining i färgen, varom man aldrig kan
bli ense.

På eftersommarn 1888 tog en
målare tåget till Paris. Han hade tillhört
den andäktigt lyssnande skaran kring
Gauguin i den lilla orten Pont-Aven i
Bretagne och skulle för kamraterna i
konstmetropolen förkunna den nye
Messias ankomst. Så talar vår mästare:
»Hur ser ni detta träd? det är tydligen
grönt, icke sant! Avsätt då grönt, det
allra vackraste gröna ni har på er palett!
Och denna skugga, snarare blå, icke
sant? Rädens ej, måla den så blå ni
kan!» Därmed drog discipeln fram en
budkavle i form av ett cigarrlådslock,
varpå de undrande och mystifierade

kamraterna fingo skåda ett landskap med
syntetisk hållning, och, så föreföll det
dem i överraskningens ögonblick,
oformligt. Violett, vermillon, veronese-grönt
och andra färger lika rena som de
pressats ur tuben och nästan ej alis
blandade med vitt.

Under denna paradoxala form blev
den nya läran förkunnad som lär:
Målarkonsten är konsten att täcka en plan
yta med färger samlade i en viss
ordning.

I ali sin enkelhet är definitionen
uttömmande, men allt hänger på orden
»viss ordning».

Vad menas? Helt enkelt att mina
färger ordnas sa att de astadkomma ett
avsett helhetsintryck, och denna
operation sker genom komposition,
konstruktion, arkitektur. Vi ha nyss sett att
den målade ytan rymmer plastiska
värden, och även dessa ordnas i samklang
med de måleriska genom samma konst,
byggandets.

Vad menas med de plastiska
värdena?

Det är inte bara de enskilda
föremålens modellering, men det är även
tomrummens och går liksom de
måleriska värdenas ordnande från kant till
kant av duken. Det finns målare som
ge oss i sina dukar enskilda föremål
vilkas plasticitet kan vara förträfflig, men
dukarna själva (i deras helhet) äro ej
plastiskt värdefulla, sä en Zorn.

När jag någon gång framför en tavla
blivit anmodad att förklara denna sak
brukar jag be vederbörande föreställa
sig att målningen vore ej en låtsad men
reelt hög eller låg relief.

Jag ställer mig vid sidan av
målningen för att inte skymma, blundar för
att imitera en blind, sträcker ut handen
och markerar en känslig smekning över
dukens topografi med dess höjder och
dalar, tvära branter, öppna slätter och

634

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:58:35 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1922/0694.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free