- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettiofjärde årgången. 1925 /
212

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Fjärde häftet - Kallimachos’ femte hymn. Pallas’ bad. Översättning av Elof Hellquist - Anmärkningar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Elof Hellquist

A n m ä r k ning a r.

13. Det grekiska ordet aldbastros betecknar
egentligen en dosa el. dyl. av alabaster, för
balsam och andra välluktande ämnen. Jfr. t. ex.
Matt. 26: 7: ’En kvinna som hade med sig en
alabasterflaska med dyrbar smörjelse’. — 16 f.
-Skildringen av gudinnornas uppträdande, då
Paris skulle avkunna sitt utslag, har K. hämtat
från ett satyrspel av Sophokles. —• 18 f.
’Phry-giern’ är Paris. Här och i de närmast följande
verserna åsyftas den skönhetstävlan, som
försiggick på berget Ida mellan Athene, Hera och
Aphrodite (Kypris), i vilken skiljedomaren,
Paris, gav skönhetens pris, äpplet, åt den
senare.— 19. ’den glänsande bronsen’: en
metallskiva, använd som spegel (grek. oreikhalkon).
— 20. Simois, liten flod i Troas. — 24.
Evro-tas, flod i Lakonien. — Kastor och Pollux
(Polydevkes), dioskurerna, lokaliserades till
Lakonien, varför grundtexten benämner dem ’de
lakedemoniska stjärnorna’. Som stjärnor
uppträda de hos Evripides; senare identifierades
de med Tvillingarna. — 28. Granatträdet har
vackert röda blommor och högrött foder; fröna
äro inbäddade i en rödaktig pulpa. Frukten»
granatäpplet, har mörkröd eller rödaktig färg.
—- 35 f. Diomedes, Tydevs’ son, från Argos,
en av de mest frejdade hjältarna i det trojanska
kriget. Här och i de följande verserna syftas
på Diomedes’ bortrövande med Odyssevs’ hjälp
av Athenes palladium i Troja. Då Herakliderna
en gång voro i strid med Orestiaderna,
misstänkte, enligt schol., Argiverna Athenes här
omtalade präst Evmedes för att vilja överlåta
palladiet till herakliderna. Förskräckt häröver
tog Evmedes detta och begav sig därmed till
berget Kreion. Sin sköld överlämnade Diomedes
till Athenes tempel. — 42. ’de höjder .. . som
efter dig fått sitt namn’; originalet talar om
höjder som kallades Pallatides. — 47.
Physa-deia och Amymone voro källor i Argos. — 49.

Inachos, flod i Argos. I denna badades
Athene-bilden. — 57. Berättelsen om Athene och
Cha-riklo är hämtad från Pherekvdes. — 59.
’Teire-sias moder’ var nymfen Chariklo. — 60—61.
Thespiai, Koroneia och Haliartos voro städer i
Beotien. — 63. Texten är här mycket oviss. —
67. Chariklo, gift med Everes och moder till
den blinde siaren Teiresias. — 70. K. har valt
Hippokrene på grund av källans berömdhet.
Den är emellertid belägen på en trädlös höjd
och ägnar sig icke till bad. — 72—74.
Upprepningen förekommer naturligtvis också i
originaltexten. — 95. ’nattliga fågeln’ är näktergalen.
Skaldens ord om de sorgsna näktergalarnas
klagan syfta på grekiska förvandlingssagor om
Philomela och Aedon. — 107 f. Kadmos’ dotter
var Avtonoe; hennes make Aristaios. Deras
son, Aktaion, en ivrig jägare, blev av Artemis
förvandlad till en hjort och söndersliten av sina
egna hundar. Orsaken uppgives vanligen vara
den, som Kallimachos anför: att han råkade få
se henne i badet; jfr även Ovidii Metam. 3. —
121 f. Teiresias, Chariklos son, blev till
ersättning för sin förlorade syn av Pallas utrustad
med siarens gåva, fick leva i sju generationer
och bevarade ännu i underjorden sin profetiska
förmåga och sitt medvetande. Jfr Odyss. 10: 494 f.:
— ’neder till Hades’ hus och den hemska

Persephones närhet:
där är din lott att Teiresias’ själ, den blinde
thebanske

siarens, fråga om råd; hans ande är kraftig
som fordom’.
— 125. Kadmos, beotisk heros. — 126. Till
Labdakos’ ätt hörde bl. a. Oidipus. — 127.
Staven var begåvad med övernaturlig kraft, såsom
framgår av Pherekydes. — 130. I grundtexten
förekommer i stället Hades’ binamn Agesilaos,
’folkledaren’. — 136. Texten är här ofullständig.
Utfyllnaden beror på en konjektur av en utgivare.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 13:59:59 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1925/0240.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free