- Project Runeberg -  Ord och Bild / Trettioåttonde årgången. 1929 /
582

(1892-1951)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Tionde häftet - Religionsforskning i Norge. Av Sverre Klausen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

Sverre Klaiisen

under betegnelsen, »det asketiske kompromis».
Her har én å gjöre med undertrykte og
ube-visste drifter som söker og finner sin
tilfredsstillelse i den asketiske praksis, men på
skjult måte, slik at konflikt med den tendens
i sjelen som vil undertrykke driften,
und-gåes. I vårt tilfelle er det forestillingen om
det fortjenstfulle i den selvpinselen som
opholdet på söilen förer med sig, som gjör at
söilehelgenen ikke selv er sig bevisst den
tilfredsstillelse han föler, ved å være
gjenstand for mengdens blikke og beundring. Det
er et helt kompleks av partialmotiver
Schielderup lar oss stifte bekjentskap med under
betegnelsen det asketiske kompromis, idet han
förer oss dypt inn i sjelelivets patologi. Det er
i sannhet ingen oplöftende vandring. Det
förekommer én mangengang at én föres ned i
de mörkeste dybder, og at de finnes nettop på
dette felt, virker dobbelt inn på legmannen.

Også forventningen om en höiere salighet
beveger söilehelgenen til å holde ved med
sitt selvplageri. Det er i grunnen det samme
slags motiv som Schjelderup sikter på, når
han nevner mystikken som beveggrunn til
askesen. Den overveldende lystfölelse som
folger med det mystikerne kalte
»gjenforeningen med guddommen», er, ifölge
Schjelderup, en av beveggrunnene til askese, fordi
én betrakter askesen som en nödvendig
gjennemgang til denne lyst.

Det siste motiv til helgenens selvplageri hos
Rydberg er den skyldbetyngede samvittighet.
Av dr Schjelderup nevnes skyldfölelsen som
et motiv til askese. Askesen opfattes her av
asketen som en straff han pålegger sig selv.
Det er ikke så meget den skyldfölelse som
en kjenner årsaken til, som analytikeren
interesserer sig for. Den har ifölge
Schjelderup delvis sitt ophav i lovreligionene. Og det
bevisste formål for selvplageriet er her å
undgå Guds frygtelige straff ved selv å ta
på sig en ringere. Men der finnes også en
skyldfölelse som én ikke selv vet grunnen til
om én ikke tar psykoanalysen til hjelp. Det
er den som særlig vekker analytikerens
interesse og som han anser for viktigst.
Gransker én efter ophavet til den, kommer én
ofte ned til seksuelle oplevelser i
barndommen som er fortrengt fra bevissthetslivet.
Også fra dette synspunkt blir askesen
nærmest å betrakte som utlösning av en ubevisst,
dunkel trang.

Det billede én får av askesen i Sigrid
Undsets bok gjennem den unge asketen
Eirik, synes vesensforskjellig fra det én la-

ger sig på grunnlag av Schjelderups
psykoanalytiske studier. Hos dr. Schjelderup synes
en det i grunnen er bare drifter en moter
overalt når en eftersporer motivene. Også
hvor askesen beror på hvad Schjelderup
kalier reaksjonsdannelse, vil en bedömme det
på samme vis, som utslag av selvets ulyst
li-keoverfor den mulighet å bli parteret. Og
er motivet begjæret efter å opnå lystfölelsen
ved foreningen med gud i den mystiske
ekstase eller unevnelige gleder i det
tilkommende liv, så forandrer ikke det vår
vurdering vesentlig. Det blir jo her bare tale om
kjöp og salg, om spekulasjon: Hvörledes
skal én nå den störste lystfölelse? Nu kan
én nok være klar over at askesen er
forkastelig i sin radikale form når den söker å
döde naturen. Det er stor nok opgave å lede
naturen. Men selv i den villfarende form gir
askesen oss ofte en undrende fölelse av å stå
overfor noget stort eller merkelig. Denne
umiddelbare fölelse gjelder askesen i sig selv
uten hensyn til virkninger (sublimering) som
muligens kunde fölge av den. En slik
vurdering blir uforståelig om en ikke finner eller
forestiller sig at der finnes motiver bak
askesen som er av en helt ånnen art enn dem
som psykoanalytikeren graver frem.

Dr. Schjelderup interesserer sig i
egenskap av psykoanalytiker mest for de
ubeviss-te beveggrunner, men han kommer også
inn på de bevisste, han vil altså åbenbart gi
et helhetsbillede, ikke bare »askesen i
psykoanalytisk belysning». I de ubevisste
motiver har én å gjöre med instinkter; först hvor
motivet er bevisst, möter én viljen som
drivkraft i askesen. I Sigrid Undsets bok var
viljen det förste og siste i askesen. Deri
bestod munkelivets hårdhet at hele livet i alle
dets ytringsformer blev lagt inn under
viljen. Hvorfor har denne asketiske vilje i
Sigrid Undsets skildring no storladent ved
sig som én ganske savner i de viljemotiver
Schjelderup vet om? Er det dypeste motiv
til klosterlivets askese en spekulasjon i en
hinsidig overstadig lykke? Vi hörer intet om
det hos Sigrid Undset. Og nettop det er
grunnen til at vi tross alt föler en
respektfull undring. Finns der virkelig en slik vilje
som lysten ikke er formål for?

Hvad er de bevisste motivene til den
stoiske askese? Stoikerne hadde ingen lovreligion
som skremte med straff og lokket med lönn.
Lysten måtte efter deres lære aldri være
formål for vår virksomhet. Den kunde være
virkning av vår virksomhet. Men virksom-

$82

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 14:02:03 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ordochbild/1929/0634.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free