Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Nionde häftet - Frances Hodgkins — ett unikt livsverk inom engelskt måleri. Av Geoffrey Gorer. Övers. av Carl L. Bruun
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Frances Hodgki ns
Det spanska skrinet. Oljemålning.
Ämnessfären i de tidigare av de under
hennes medelålder utförda verken visar
enligt min mening påverkan av hennes
erfarenheter av textilkomposition. De
utgöra en kombination av två områden som
hittills i allmänhet hållits åtskilda:
stilleben och landskap. Här ha Guds och
människors verk sammansmälts till ett
godtyckligt och poetiskt helt. Förgrunden hos
en typisk sådan tavla består av de
heterogena föremål, som vanligen återfinnas i
stilleben — skålar och vaser, snäckor, bord,
stolar, ägg, blomsteruppsatser, tallrikar —
alla fyndigt utplacerade. Men i stället för
att exponeras mot det konventionella
draperiet eller ateljé väggen
kontrapunkte-ras de här mot ett passande landskap. Under
denna period i sitt arbete komponerade
Frances Hodgkins alla sina tavlor i ateljén.
Hon gjorde massor av noggranna skisser
både av föremål och landskap, men hon
uppfann, ej upptäckte, kompositionen. Till
att börja med lyckades hon bäst med
akvarell och uppnådde en individuell,
egendomligt självlysande textur. Senare blev hon
lika säker på gouache, och många av
hennes vackraste och mest typiska verk äro
utförda i denna teknik. Det var först när
hon var åtskilligt över sextio år som hon
blev förtrogen med och bemästrade
oljemåleriet, men de oljemålningar hon
utförde efter det hon fyllt sjuttio år räknas
bland den samtida engelska konstens pärlor.
Nyheten hos ämnet, eller rättare
kombinationen av ämnen, i hennes tidigare
målningar skulle kanske ha tilldragit sig
uppmärksamhet, men om det hade varit allt
som utmärkte dem hade de aldrig kunnat
väcka beundran. Frances Hodgkins ägde
en ytterst säker och personlig känsla för
komposition. En svängd kalligrafisk linje,
i vissa fall klart besläktad med en kinesisk
kalligrafs penselföring, sammanhöll
hennes målningar så att säga organiskt, som om
403
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>