Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Om Selma Lagerlöf och teosofien. Av Erik Eliasson
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Erik Eliasson
Härom skriver Valborg Olander, som har
gjort en del anteckningar om Selma
Lagerlöf: »Emellertid har den dragning åt det
mystiska, som kommer till synes i hennes
diktning, lockat en massa, särskilt teosofer,
att skicka henne böcker, broschyrer,
tidningar och brev. En kusindotter till henne,
fru Stella Rydholm, f. Hammargren, håller
henne regelbundet au courant med vad
som säges, skrives och planeras inom
teo-sofilägret.» Då brevväxlingen började o.
1920, hade Stella Rydholm bakom sig de
första övningarna i »yoga», och det är yoga,
som först avhandlas. Troligen var det
Stella Rydholm, som började skriva om
teosofiska problem, men Selma Lagerlöf
var inte sen att svara.
Mårbacka, Sunne 3/8 1920
[–––] Vet du det där andra du skriver om måtte
verkligen ligga i luften. (Stella Rydholm har tydl.
i ett tidigare brev nämnt om teosofien.) Jag har
också i år läst flera intressanta böcker i dessa
ämnen och känner mig mer böjd att ta intryck av
dem än jag någonsin förut varit. Det finns en
bok, som heter Yoga (här avses Joh. Hohlenbergs
Yoga), som utkommit hos Svenska Andelsförlaget,
som jag skulle vilja tillråda dig att läsa, den är
klarare och mer vetenskaplig än de flesta andra
skrifter i den vägen. Säkert ligger det mycket
tröstande och väckande i dessa böcker, J ag tycker
att jag blir lycklig av att läsa dem, men jag vill
inte ingå i något teosofiskt sällskap, därför att
jag ändå inte är fullt säker på deras läror.
Den 12.8. 1924 skriver hon och
uppmuntrar:
Jag önskar dig, att du måtte komma långt med
din yoga. »Allting kommer till den, som kan
vänta.»
Det första av dessa brev liksom det till
Elisabeth Grundtvig slutar med tvivel inför
de teosofiska lärorna. Detta är i själva
verket något av det mest karakteristiska för
Selma Lagerlöf och hennes inställning till
teosofien. Ständigt och jämt varnar hon sin
unga släkting för att tro på allt och råder
henne att alltid pröva och inte gå längre,
än hennes erfarenheter sträcka sig. Här är
anknytning till det praktiska och kritiska
i Selma Lagerlöfs karaktär. Trots all sin
mystik stod hon ganska stadigt på
erfarenhetens plan. I sina råd och varningar till
Stella Rydholm har hon tecknat sin egen
inställning till teosofien, åtminstone den
hon hade på 1920-talet, och brevutdrag
härom må därför inleda hennes uttalanden
om teosofien och dess människor (sista
brevet delvis i SDS 45):
30/12 1920
Det gläder mig emellertid, alltjämt att Du
blivit intresserad för den gamla indiska visheten.
Jag tror säkert, att man måste finna däri råd och
anvisningar, som skola bli oss västerlänningar till
hjälp i alla de svårigheter vari vi ha råkat. Men,
kära vän, kom ihåg, att du granskar och tvivlar
och framgår med yttersta försiktighet. Humbugen
gör sig bred på detta område. Tro aldrig på annat
än vad du själv har erfarit och vet sant vara.
29/3 1921.
Naturligtvis är jag intresserad av all slags
forskning, som rör sig om själens förhållande till
kroppen, Andens fortvaro i ett liv efter detta och
sådana saker. Vem kan egentligen vara likgiltig för
dylikt? Vår egen religion är ju så
tillfredsställande i avseende på dess höga moraliska
ståndpunkt, men om själens vandringar, innan den
inträdde i detta livet och efter detsammas slut,
lär den ju ingenting faktiskt, allt är svävande
och obestämt. Man känner sig nödsakad tro, att
Kristi sanna lära om dessa ting inte har kommit
fram till vår tid, utan blev förkvävd som kätteri
i de äldsta tiderna. Det är nog denna saknad,
som gör, att man känner så stor dragning till de
gamla religionerna, som äga ett ockult vetande,
och som nu allt livligare framträda och lova
upplysning.
Men, kära Stella, det sorgliga i saken är, att
man inte heller på dessa vägar tyckes komma till
någon verklig visshet. Råkar man så ut för
charlataneri eller bedrägeri, som så ofta händer
uppstår en förfärlig missräkning och leda vid
alltsammans. Det gäller, att behålla ett klart
huvud och lugnt hjärta och aldrig förlora
fotfästet i denna världen. Jag är intresserad att höra
om Du ännu fortfar och om du vunnit någon
framgång med dina forskningar i det fördolda.
Som det kommer att framgå av brev
268
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>