Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Realisten Caravaggio. Av Alf Liedholm
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Realisten Caravaggio
Laura och hennes dotter Isabella krossar
Caravaggio i september fönsterjalusierna
hos Prudenzia Bruna av vilken han hyrt
ett hus som han måst lämna helt
brådstörtat. Då han varken betalat någon hyra eller
ersatt synnerligen nödvändiga reparationer,
har signora Bruna behållit en del av hans
ägodelar som pant vilket retat Caravaggio
till ursinne. Värre skulle emellertid följa.
När notarien Mariano Pasqualone en kväll
passerar Piazza Navona, angrips han
bakifrån, får ett slag av en värja i nacken och
faller till marken. Varken han eller någon
annan har sett angriparen. Notarien
Pasqualone menade dock att denne var
Caravaggio, ty några dagar innan hade de
två grälat på Corson om flickan Lena som
brukade hålla till på Piazza Navona och
var »Caravaggios kvinna». Caravaggio som
trodde att han dödat notarien företog en
av sina vanliga brådstörtade flykter och
begav sig till Genua och Modena, där han
tack vare sin berömmelse lätt nog försörjde
sig med sitt måleri. Men när han sporde att
kardinal Borghese någon tid efteråt valts
till påve, vågade han återvända till Rom.
Att av dessa rättegångsnotiser sluta
något om hans förhållande till kvinnor
är svårt. Att han grälade med dem är
tydligt, men det gjorde han ju med alla
människor. Hans måleri lämnar heller
ingen upplysning om vilken plats kvinnan
intagit i hans liv. Det är nu oftast vanskligt
att av en konstnärs måleri dra några
slutsatser om hans privata liv. Att Boucher
och Zorn mycket älskade kvinnor framgår
onekligen av deras verk, men att
romantikern Géricault också gjorde det, märks på
intet sätt i hans ceuvre, där kvinnor i
förbigående förekommer i en eller två bilder.
I sitt måleri visar Caravaggio intet
påfallande intresse för kvinnan. Man har
tvistat om huruvida flera av hans
ungdomsverk avbildar unga män eller unga kvinnor.
Troligen är det sköna ynglingar som är
avmålade, men det skall erkännas att de
ut
rustats med en smula androgyna drag,
vilket kan bero på bristande förmåga hos den
unge målaren. Senare vet han att
karakterisera männen som män och kvinnorna
som kvinnor. Och med hans utgångspunkt
följer logiskt en reell och nykter syn på
kvinnan. Hans främsta kvinnoskildring,
Santa Caterina, demonstrerar i sin skärpa
också denna inställning till övermått. Det
är bara det att konstnären visar ett
betydligt positivare intresse för den mer eller
mindre avklädda manliga kroppen. I
sådana skildringar — även när de har ett
upphöjt ämne — går han inte enbart
realismens ärenden. Få konstnärer har som
han förstått att skänka liv och aura åt hud
och muskler i en manlig akt. Det skall
villigt erkännas att den manliga akten
hörde till tidens mest vanliga konventioner,
men både Giorgione och Tizian och flera
omedelbart efter dem har vetat att skildra
lätt klädda eller helt oklädda damer.
Caravaggio visar aldrig någon lust att blotta
en kvinnas dolda behag. Det existerar en
bild som på goda grunder numer allmänt
tillskrives honom, Narcissus, daterad kring
1595. Den kan mycket väl tolkas som något
av en självbekännelse, ty ansiktet rymmer
detta förundrans vemod, som annorstädes
återfinnes i Caravaggios verk.
Caravaggios ansträngningar att med
värjan riva ned den position som han med sitt
måleri byggt upp kröntes småningom med
framgång. Under ett bollspel hösten 1606
råkade han i gräl med en god vän. Grälet
ledde till en duell i vilken Caravaggio
sårades svårt, men i vilken den gode vännen
och dennes sekundant dödades. På grund
av sina sår måste Caravaggio hålla sig dold
en tid i Rom, men så fort han kunde,
flydde han givetvis, först till ett av
familjen Colonnas slott och sedan till Mantua.
I Mantua målade han några dukar som
skaffade honom respengar till Neapel, där
han inträffade i mitten av nästa år.
Strax innan han lämnade Rom skapade
507
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>