- Project Runeberg -  Östergötland / II. Östergötlands beskrivning /
367

(1914-1920) [MARC] [MARC] Author: Anton Ridderstad
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Landsbygden - Finspånga läns härad - 4. Risinge

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

RISINGE SOCKEN. M7
välsignelse, som tidigare hade givits hans farfader Abraham. De två på stegens
baksida stående änglarna bilda en ganska täck grupp. När efter 30 år Jakob
vände hem till sitt land igen, åtföljd av sina två hustrur Lea och Rakel, mötte
han Esau i spetsen för en vild skara stridsmän. Bilden här visar, huru brö¬
derna med handslag göra slut på den gamla ovänskapen.
Härefter följer Josefs historia. Jakob älskade Rakel mera än Lea och äls¬
kade hennes förstfödde son Josef mer än alla sina övriga söner. Den första
bilden visar fader och son i samtal; måhända berättar Josef för fadern en av
sina drömmar eller säger fadern till honom, att han skall uppsöka bröderna,
som voro ute hos de väldiga hjordarna. Bröderna, som buro agg till Josef,
sålde honom till en skara midianitiska köpmän, som redo förbi deras läger¬
plats. Den kostliga kjortel, vilken Jakob hade skänkt sin mest älskade son,
behöllo de. De slaktade en bock — midt ute på betesmarken har målaren
gjort i ordning åt dem ett bord — och de doppade Josefs kjortel i blodet.
Sedan visade de den för fadern: »är det din sons kjortel?» Fadern ryggar till¬
baka och lutar huvudet i sorg. Som den tidens konstnärer hade svårt att fram¬
ställa finare själsrörelser, kommer i regeln något överdrivet in i alla framställ¬
ningar av sorg.
Vi övergå nu till den södra valvkappan: Josef rider med de midianitiska
köpmännen ned åt Egypten, där man ville sälja honom. Detta lyckades också,
köparen bär, vilket ju icke är riktigt, en kunglig krona. — Det var konungens
förnämste man, som köpte honom till tjänare och fann honom så lycklig i alla
sina förehavanden, att han satte honom över hela sitt hus. Ännu en gång gö-
res en förväxling mellan Farao och Potifar: det är konungen, som lämnar Jo¬
sef två nycklar och en väldig penningpung; »Josef skall härska över Egypteiv,
säger inskriften. Så vände sig till en tid lyckan. Vi se Potifars hustru stå
med Josefs rock i sina händer samt omgiven av tjänare, inför vilka hon ankla¬
gar Josef för brottsliga avsikter. Så se vi honom skjutas in i fängelsetornet.
Det var i detta, som han tydde överstebagarens och överstemunskänkens dröm¬
mar, vilket gav anledning till att när Farao själv hade drömt, togs den ebreiske
ynglingen ut ur fängelset, försågs med nya kläder, fördes fram till Farao och
tydde hans dröm. Det var då som Farao satte honom över Egypten, översta
medaljongen visar ett möte mellan konungen, som räcker fram sina händer, och
Josef, som korsar sina händer över bröstet.
Den sista, västra valvkappan innehåller fortsättningen av Josefs historia.
Dyra tider hade kommit i all världen. Jakob sände då tio sina söner —
Benjamin, den yngste, Josefs broder, vågade han icke släppa ifrån sig — till
Egypten för att köpa säd. Josef fordrade, att även Benjamin skulle komma, och
bröderna vände åter för att hämta honom. Dessa detaljer äro emellertid icke
framställda i Risingemålningarna. Vi se här Jakob sända ut sönerna. I nästa
medaljong läses: »här mätes kornet». En man står vid en stor sädesbinge och
öser säd i säckar, som köparna hålla fram. »Här återvända de glada med säd»:
vi se ett ridande följe. De två följande bilderna äro omkastade. Josefs silver¬
skål hade blivit gömd i Benjamins säck och hittas även där — »det stulna
sökes» — och följden därav blev att Benjamin fängslades och överlämnades så¬
som föregiven straffskyldig åt Josef, vilken därefter giver sig tillkänna för brö¬
derna — »Josef igenkännes». Därefter rida bröderna hem.
I det femte valvet äro figurerna i valvsnibbarna dessvärre utplånade. Me¬
daljongerna framställa tilldragelser ur det gamla testamentet.
Den starke Simsons dater och öden upptaga hela den östra valvkappan och
en del av den södra. Men ordningen av bilderna är icke den rätta, ämnena
hava blivit kastade om varandra. Som Simsons historia är allmänt känd, nöjer
jag mig att omtala framställningarna i den ordning de fått. Läsaren kan själv
justera den.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:15:29 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ridoster/2/0377.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free