Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Sidor ...
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
alaner och andra skyternas arvtagare). Att dessa
nyupptäckta germanska bildframställningar av en tjurkamp icke äro
några blott för ro skull nedklottrade scener ur jaktlivet,
framgår dessutom därav, att en slående överensstämmelse
förefinnes mellan drag hos dessa bilder och kända romerska och
främreasiatiska [-Mithraframställningar-]
{+Mithraframställ-
ningar+} i fråga om
tvenne mycket
karakteristiska detaljer:
För det första
framställes
kämpen, som ses
angripa tjuren, på de
båda
figurristningarna i likhet med
den
främreasiati-ske och senantike
Mithra såsom
klädd i
toppmössa av den
frygi-ska typen.
v.But-tel-Reepen vill
visserligen här se en
i håret fäst fjäder,
en huvudprydnad,
vars förekomst han
dock medger aldrig
tillförne ha
konstaterats bland germanska folk i nutid eller forntid 1. Vi behöva
emellertid endast jämföra de båda nyfunna bildframställningarna
Avb. 10. Möjebrostenen. Efter v. Friesen.
1 Såsom en kuriositet kan emellertid omnämnas, att i närheten av
Liége i ett med all sannolikhet mithraistiskt fyndlager påträffats ett
manshuvud med vingar fästa vid håret, jfr Cumont, Textes et monuments etc,
II, 1896, s. 428, fig. 361 f. Vingar (och fjädrar) i håret böra ha symboliserat
detsamma som den frygiska mössan, vilken tolkats såsom en symbol för
luften (jfr Cumont, a. a., I, 1899, s. 117).
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>