- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Första delen /
71

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - IV. Apokryfiska skrifter och reseskildringar

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

APOKRYFISKA SKRIFTER OCH RESESKILDRINGAR. 71

salem, och fick medfölja Balduin till sjön Tiberias under dennes
tåg till Damaskus, så att han ej behövde riskera de farligheter,
som då eljest voro förknippade med strövtåg i det inre av det
heliga landet. Han fick sålunda en god kännedom om Palestina,
och hans reseskildring förtjänar ett omnämnande i den
geografiska historien på grund av den alltid samvetsgranna, om ock ej
fullt tillförlitliga topografien rörande bibliska orter.

Naturligtvis kunde Daniil icke undandraga sig den
suggererande makt, som låg i de apokryfiska legenderna och
traditionerna, ty han omnämner i from enfald åtskilliga platser av högst
tvivelaktigt värde. Han såg t. ex. Melchisedeks* eremitgrotta och
hålan, där Jesus fastade i 40 dagar. Han besökte icke blott
det ställe, där kejsarinnan Helena fann det heliga korset anno
326, utan ock den ort, där David slog ihjäl Goliat. Han
skådade Urias hus, Lots grav och hans hustrus saltstod, men
erkände, att han ej vågade sig fram dit, där det ogudaktiga Sodom
stått. Och då han kom till Jordan, anför han en historia om
att ärkeängeln Mikael där hade visat sig för israeliternas
hövding Jesus Navin (= Josua Nuns son) och sagt åt honom: »Tag
av dig dina stövlar, ty detta rum är heligt!»

Bland dessa bibliska anekdoter må särskilt en detalj
omnämnas, enär den står i samband med de många apokryfiska sägner,
som bildade sig om kung Salomo och på ett naivt, symboliskt
sätt sökte förklara sammanhanget mellan syndafallet och
världsförlösningen. Daniil såg nämligen även det rum, där Adams
dödskalle var jordad, och till denna plats knyter sig följande
bisarra legend:

Adam vart begraven i en krans av grenar från paradisets träd.
På graven växte därav upp ett underbart träd, som delade sig i
tre delar. På en av dem tändes av Sif en osläcklig eld vid
stranden av Nilen. Då Lot syndat, tog han tre eldslågor därav och
begöt dem med ständig ångers tårar, till dess tre underbara träd
sköto upp därur. När Salomo, som tack vare en ring hade

* Konungen av Salem, som enligt första Mosebok (14: 18) välsignade
Abraham och sedermera uppfattades som en förebild för Frälsaren.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/1/0083.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free