- Project Runeberg -  Rysk kulturhistoria / Första delen /
119

(1908) [MARC] Author: Alfred Jensen
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - VI. Ivan Groznyj i ryska litteraturen

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

IVAN GROZNYJ I RYSKA LITTERATUREN.

119

ej att begagna sig av detta övertag och utgjuta sin galla över de
hatade bojarerna. I inledningen till sin svarsskrivelse (1578)
ursäktar han sig först med skenhelig ödmjukhet för att han måste
giva klosterfäderna någon upplysning eller något råd — han som
själv »alltid dvalts i dryckenskap, otukt, mord, rofferi, hat och
allehanda missgärningar.» Men efter denna syndabekännelse, som
för ögonblicket kanske var uppriktigt menad, tar hans tsariska
natur ut sin rätt, och han läser lagen både för munkar och
bo-jarer, i det han framställer — sitt eget munkliv såsom ett lysande
föredöme. Hans ironiska sarkasm firar här en verklig triumf.

»Det höves eder att nitiskt efterfölja den store undergöraren
Kirill, fasthålla vid hans traditioner och kämpa för sanningen.
Kasten icke bort skölden, utan tagen Guds vapen och prisgiven
ej undergörarens trosövertygelse för vällust, såsom Judas Iskariot
förrådde Kristus för silverpenningar! Hos er finns det både
Anna och Kaifas: bojarerna Sjeremetev och Chabarov; där
finnes ock Pilatus: Varlaam Sobakin. Heliga fäder! I det lilla
tillåten I slapphet, och därav vållas stort ont.»

»Om Gud tillstädjer oss, världsliga män, att bliva rakade och
klippta, så förvandlas edra kloster till tsariska hov. Munkarna
hava ju lovat att avstå från allt världsligt, att vara igumenen
lydige och att älska bröderna. Men huru kan en Sjeremetev
kalla munkar för bröder? Han äter finare mat än de i sin
trapeza (refektorium) och har ända till tio livegna knektar i
cellen-Bojarerna, som komma till klostren, föra med sig sina vällustiga
»statuter», och de omvända er, icke I dem. De äro klädda som
munkar, men leva världsligt. Då jag själv var i Kirillska klostret
och vid sen ankomst till kvällsvarden begärde stör ellèr annan
fisk, fick jag ingen mat, ty uppassaren sade, att han hade
bestämda förhållningsorder, och att man måste frukta både Gud
och gosudaren. Men nu sitter Sjeremetev som en tsar i cellen,
och då Chabarov kommer till honom med munkar, så äta och
dricka de på världsligt vis, och såsom till bröllop låter
Sjeremetev hämta tårtor, pepparkakor och kryddade grönsaker, men I
åsen tysta denna gudlöshet! Det säges till och med, att glödgat

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 16:48:36 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/ryskulhi/1/0131.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free