Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Jorat - Jord (i nord. Mytologi) - Jord (se Jordbund og Jorden) - Jordaens, Jacob - Jordafgift - jordagtig - Jordakse - Jordan
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has been proofread at least once.
(diff)
(history)
Denna sida har korrekturlästs minst en gång.
(skillnad)
(historik)
Jorat [зå’ra], skovrig Højslette i det
sydvestlige Schweiz i Kanton Waadt NØ. f.
Lausanne, danner Vandskellet mellem
Neufchatel og Genfersøen, sænker sig svagt mod
N., medens den mod S. falder stejlt af mod
Genfersøen. Middelhøjden er 600 à 700 m o.
H. Mont Pèlerin, NV. f. Vevey, naar 1084 m.
Navnet J. er af keltisk Oprindelse og betyder
ligesom Jura Skov.
G. Ht.
Jord, i nord. Mytologi opfattet som en
kvindelig Guddom, af Jætteslægt og dog
henregnet til Asynjerne, Moder til Thor og altsaa
Odin’s Elskerinde (jfr. Fjörgyn). Men
hverken nævnes der nogen Dyrkelse af hende, ell.
hun optræder personlig i Gudernes Kreds; fra
Oldengelsk kendes derimod en Paakaldelse af
hende (»Hil være dig Jord, Mændenes Moder«
o. s. v.). J. tænktes som Middel mod
Trolddom af forsk. Art.
(A. O.) G. K-n.
Jord, se Jordbund og Jorden.
Jordaens [’jårda.ns], Jacob, flamsk Maler,
f. i Antwerpen 1593, d. smst. 1678, Elev og
Svigersøn af Rubens’ Lærer Adam van Noort
(men ikke, som ofte anført, Elev af Rubens).
Hans
grovkornede, flamske
Natur blev
ikke poleret ved
nogen Rejse til
Italien. Han
staar til
venstre for
Rubens, som van
Dyck staar til
højre, er
plumpere, kaadere,
forherliger
endnu langt
massivere
Bjerge af Kød,
men bedaarer
ved sin friske
Oprindelighed
og sit
sprudlende gode Lune, i de bedste af sine Billeder
desuden ved en straalende Rigdom og Pragt i
Farven. Til hans mest glansfulde
Ungdomsværker hører Billederne i Bryssel af
»Frugtbarheden« og »Pan, der forfølger Syrinx«,
desuden det kæmpestore Billede i Kbhvn’s
Kunstmuseum, trods nogle bibelske Sidefigurer
fra gl Tid betegnet som »Færgebaaden til
Antwerpen«. Til hans gode Arbejder hører i
samme Samling Billederne af »Susanne i Badet«
og »Nymferne med Overflødighedshornet«; et
af hans fortrinligste og ejendommeligste
Værker ejer Sthlm i den djærve og muntre
Fremstilling af Kong Kandaulus’ Hustru. Foruden et
imponerende Antal af anselige Alterværker,
mytologiske, hist. ell. allegoriske Fremstillinger og
gode Portrætter, som Familiebilledet i
Prado-Mus., har han i ypperlige Genrebilleder med
legemsstore Figurer atter og atter varieret de
samme Motiver, Bønnekongens Fest, Satyren
hos Bonden, »Som de Gamle synger, piber de
Unge«. Æret og anset som Kunstner modtog
han jævnlig betydelige Bestillinger fra
fremmede Fyrstehoffer; til Slottet »het Huis ten
Bosch« ved Haag har han malet det dekorative
Kolossalbillede af »Prins Frederik Hendriks
Apotheose«. Som ivrig Protestant var han i
Antwerpen udsat for nogle Fortrædeligheder og
fik sin Grav i Holland. (Litt.: Max
Rooses, »J.’s Leben u. Werke« [1910]; P.
Buschmann, »Jacob J.« [1905]).
Karl Madsen.
J. Jordaens. |
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>