Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Albert Nilsson, Jakob Fredrik Neikter
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
Jakob Fredrik Neikter 187
I nästa paragraf bevisas, att spöken äro möjliga. En demon
bildar en kropp af hvilket utseende och hvilken figur som helst,
tjock eller tunn, af hvilken förut existerande materia han behagar,
af luft eller eld, dock i synlig gestalt, hvarigenom han på
mångahanda sätt kan bedra människorna, förringa den gudomliga
härligheten och störa den mänskliga lyckan. Men en åskådlig kropp, som
en ängel ikläder sig för att utföra ett värf, kallas en parastatisk
kropp; när så en demon träder i beröring med den, uppkommer ett
spöke; "ergo spectrum est possibile".
I följande paragraf bevisas spökens existens. Här stöder sig
författaren på berättelser. Dessa kunna icke alla vara falska, då
de förskrifva sig från sagesman, som varit skilda till seder, tider
och orter. Den Heliga Skrift ådagalägger äfven spökens existens.
Redan på bibelns första blad kunna vi läsa om huru djäfvulen
förklädde sig i en orms skepnad.
En demon har också makten att i många hänseenden inverka
på människans kropp, tillfoga den slag och plågor, hindra bruket
af lemmarna, förorsaka stumhet och döfhet och hindra kroppens
naturliga funktioner. Men den kan också stegra kroppens
prestationer på ett underbart sätt, så att den genom talet röjer dolda
ting, förutsäger kommande händelser, talar med nya tungomål, ger
upp skrik, som t. o. m. öfverträffa en stentorsstämma, biter
sönder järn och hårda metaller. De människor, hvilkas kroppar besitta
dessa konster, kallas besatta, hvaraf är tydligt att af djäfvulen
besatta personer finnas.
Några årtionden senare presiderade Neikter för afhandlingar om
troll, men då gällde det ej att bevisa trollens existens utan att
studera gammal vidskepelse ur folkpsykologisk synpunkt.1 En ny
filosofis genombrott har kommit emellan.
År 1755 öfvertog Wallerius, som tre år förut låtit prästviga
sig, den af biskop Kalsenius inrättade teologiska professuren, som
skulle syssla med "Atheorum, Naturalistarum, Deistarum,
Ante-8criptuariorum, Indeferentistarum och andra dylika villfarelsers
1 Se Blanck, Den Nord. Renässansen, s. 251 o. f.
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>