- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
164

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Ehrensvärds idealuppfattning i förhållande till Winckelmanns. Af Gunhild Bergh.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

3 64 Gunhild Bergh

eine elliptische Figur, und hierin bestehet die Schönheit
dersel-ben".1

För att nå detta formideal ha grekerna utrustat sina verk
med "das schöne Profil", hvilken endast genom en svag
sänkning afviker från den raka linjen och är "die vornehmste
Eigen-schaft der idealischen Köpfe".2 En annan gång påpekar
Winckelmann, att de grekiska konstnärerna aldrig skildrade gropar i
kinderna, ty dylika störa kindens vackra kontur, att de aflägsnade
rynkor, så litet som möjligt betonade ådror och senor.3 Han talar
om att idealiska hufvuden hafva ögonen djupare liggande än i
verkligheten och annorlunda formade öron. Han framhåller också, att
grekerna företrädesvis valde sådana gestalter, där den elliptiska
linjen förekommer. Dylika voro i allmänhet de ungdomliga
kropparna och i all synnerhet de androgyna. Där saknas de
kantigheter, de hårda, raka linjer, som utmärka t. ex. gubbens eller
den mognade mannens kroppar. Där öfvergå konturerna så mjukt
i hvarandra, att de påminna om hafvets yta, hvilken på afstånd
synes fullständigt lugn, om ock dess vågor ständigt äro i rörelse.4

Men idealisk i denna betydelse är i Winckelmanns språk ej
blott lofordande och ingalunda alltid identiskt med skönt. Så
t. ex. säger han på tal om egypternas konst, att man måste komma
ihåg "dass etwas idealisch heissen känn, ohne schön zu sein. Denn
die Gestalt den ägyptischen Figuren, in welchen weder Muskeln
noch Nerven und Ådern angedeutet sind, ist idealisch, biidet aber
dennoch in derselben keine Schönheit".5 Dessa och liknande
uttalanden leda öfver till den egentliga innebörd Winckelmann
tilllägger ordet ideal, och på väg till hvilket förintandet af det
individuella blott är en etapp. Mot hans rent sinnliga glädje öfver
linjernas spel bryter sig ett starkt inslag af nyplatonsk mysticism.
Winckelmann har ej endast studerat grekisk skulptur, han har

1 A. ed. IV, 65 f.

2 A. ed. VII, 118.

3 A. ed. VII, 147, IV, 273.

4 A. ed. IV, 263, f. 64 t, 72 ff.

5 A. ed. IV, 62.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0172.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free