- Project Runeberg -  Samlaren / Trettionionde årgången. 1918 /
194

(1880-1935)
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - En Birgittinsk revelation och dess litterära förebilder. Af Henrik Cornell.

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

194 Henrik Cornell

Äfven om denna af Dietrich von Apolda1 först berättade
legend icke är kongruent med den af Birgitta revelerade, företer
den dock två så väsentliga likhetsdrag, att det är troligt, att just
denna varit grunden för Birgittas uppenbarelse. Likheterna äro
dels att madonnan tar predikarebröderna i skydd under sin mantel,
dels att detta sker under ett sammanträffande mellan henne och
Dominicus. Att Birgitta skulle ha uppfunnit mantelmotivet själf
eller hämtat det från annat än dominikanskt håll är uteslutet på
grund av den dominikanska anda, som genomgår hela revelationen.
Visserligen finnas ytterligare ett par dominikanska legender byggda
på mantelmotivet, men det är då icke Dominicus själf, som skådar
den mystiska mantelns madonna. Flera af dominikanernas äldsta
historiografer berätta om en kvinnlig eremit, som visat förakt för
några unga predikarebröder men af madonnan blef öfverbevisad om
sitt misstag. Madonnan, som uppenbarade sig för henne om
natten, lyfte sin mantel, under hvilken hon härbärgerade en stor skara
dominikaner.2 Thomas Cantimpretanus berättar också om en
cis-terciensermunk, som i en syn skådat madonnan. Hon bad honom
troget älska hennes bröder och söner och bedja för dem af all sin
kraft. Munken trodde, att det gällde hans egna bröder
cistercienserna och svarade gladt ja. Ser du, återtog jungfrun; jag har andra
bröder, som jag innesluter i mitt beskydd. Hon slog upp manteln
och visade för cisterciensern dominikanerbröderna, som hon hyste
därunder.3 Den gode dominikanerförfattarens berättelse förefaller
närmast som ett maliciöst skämt med cistercienserna. Den var
också ett led i konkurrensen mellan de båda ordnarna, och vittnar
om en desto större hänsynslöshet som själfva mantelmotivet
hämtats från cistercienserna. Det var nämligen dessa, som först funnit

1 Syster Cecilias berättelse. Mamachi, Annales Ord. Fred. append. s. 257.
Dietrich v. Apolda i Acta Sanctorum 4 augusti, s. 583. Mortier, Histoire des
maitres généraux de Vordre des freres prêcheurs I, s. 125 f. Lacordaire, Yxe de
Saint Dominique, Paris 1871, s. 203 f. För mantelmotivet se särskildt Perdrizet,
La Vierge de miséricorde, Paris 1908.

2 Gerardus de Fracheto, Vitœ Fratrum. Monumenta ord. pred. historica
utg. af Reichert. I. Dietrich yon Apolda A. SS. 4 aug. s. f5O7, m. fi.

3 Thomas Cantimpretanus, De Apibus, II, 10. A. SS. 4 aug. s. 468.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Mon Dec 11 18:23:16 2023 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samlaren/1918/0202.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free