Full resolution (TIFF) - On this page / på denna sida - Henry Olsson: MannaSamfund
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>
Below is the raw OCR text
from the above scanned image.
Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan.
Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!
This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.
78 Henry Olsson
med». Han vill emellertid gå ett par steg vidare och
sammanfattar då deras bekännelse i följande trosartiklar:
l:o Wi tro på vår Odödlighet.
2:o Häraf följer att Wi gerna villja blifva Saliga. Detta blir man
genom hållandet af Guds Bud. Kärleken till det Gudomliga — eller
Kärlekslifvet i det Gudomliga är följakteligen vår Lefnadsplan både
för detta och för det andra Lifvet.
3:o Särskildt för detta Lif tro Wi oss bäst kunna realisera denna
frida Lefnadsplan uti ett Idylliskt, familje-Lif.
Dermed punkt.
Detta är vår egentliga Religion! Allt annat är upplysande Bilagor.
Lit. A. Lit. B. Lit. C. etc.
Det är Swedenborgs metafysiska spekulation, som bildar
utgångspunkten för denna salighetslära, där övertygelsen om ett evigt
personligt liv efter döden utgör grunden. Odödlighetsföreställningen
konstituerar en väsensskillnad emot Schleiermacher, som kallar
uppfattningen om en individuell fortvaro för krass och egoistisk, samt
emot de tyska och svenska romantiska diktare, som hänföras av
tanken på den kroppsliga förintelsen. Swedenborgs mera
rationalistiska mystik genomgår emellertid också en för Almquist-kretsen
karakteristisk omstöpning, i det att med densamma associeras en
hel del sektmystiska element, som bli synnerligen kännetecknande
för dessa unga mäns mentalitet. Det är framför allt den
herrnhutiska brudmystiken, som av dem förknippas med Swedenborgs lära
om de himmelska äktenskapen och som åt deras stämningsliv ger
dess speciella färgning av sexuellt betonad dödsträngtan. Den
idealistiska monismen lämnade emellertid rum även för en jordisk
strävan, den att göra jorden till »en realiserad Himmel». Som det
nyss citerade trosprogrammet visar, kommer hela deras traktan att
gå ut på ett praktiskt förverkligande av den antagna religiösa
livsåskådningen. Den svärmiska exaltationen i deras krets kommer
därav, att de inställa sitt dagliga liv under oändlighetperspektivet
och låta alla sina strävanden syfta till evighetens värld. Man skulle
kunna kalla dem för unga himlastormare, som vilja utplåna gränsen
mellan tid och evighet. »Evigheten börjar när man blir rätt säll
— salig», skriver Hazelius till Wærn 20 juli 1820 och tillägger, att
detta tillstånd börjar, då »det tysta Idyllion som ligger outveckladt,
obesungit i våra Inren» får liv och verklighet »i ett trefligt tjäll
med tillbehör» i naturens sköte. Det är äktenskapsidealet i Murnis,
<< prev. page << föreg. sida << >> nästa sida >> next page >>