- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Anden aargang. 1891 /
4

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - H. C. Hansen: Buddha, verdens frelse - I

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

4

anden en ung pige i Savothi-landet. Para Taken1), som boede i det
land i Getavana-klosteret, prædikede for dem: „Ingen maa bære nag
til en anden og sige: lian har fornærmet mig, han har slaaet mig,
han har røvet mig, han har overvundet mig; thi hvis han gjør dette,
vil hadet stadig gjentages i fremtidige tilværelser, men naar man ikke
bærer nag, ophører fiendskabet." Da denne tale var tilende, begyndte
Bilumaen at fremsige Saranagamana2) og rette sig efter de fem bud3)
og blev befriet fra sit had, og pigen fik en Lotapattis4) belønning".

Som man ser, indeholder buddhismen nok af vidunderligheder.
Den giver i saa henseende intet efter for vor egen religion, som
fordrer, at vi skal tro paa besatte og paa onde aander, som, naar de
drives ud af et menneske, kan fare ind i en svinehjord.

For at trænge dybere ind i buddhismens væsen er det nødvendigt,
ikke at forundres. Men da her er saa meget at forundres over, faar
man -studere en stund og komme sig efter det første forvirrede
indtryk. For os er der ved første blik uhyre meget forunderligt ved
buddhismen, der er saa meget, som ligger saa fjernt fra vore tilvante
forestillinger. — For at tage et eksempel til.

I en af buddhismens hellige bøger gives der en fortegnelse over
en og tyve forskjelligt slags misdædere. Deriblandt naturligvis
mordere, røvere, tyve, horkarle o. s. v. Desuden vaaben smede.,
skatteopkrævere, enhver som samler honning, som fornærmer sine forældre,
som kastrerer sig selv o. s. v. Saa er der ogsaa jægeren og fiskeren.

„Disse enogtyve slags folk vil, for deres onde gjerningers skyld,
falde ned i det dybeste helvede5). Paa denne maade prædikede Para
Taken loven, idet han vidste alle de folk uden undtagelse, som vilde
falde i helvede. Blandt de folk, som begaar disse enogtyve slags
onde handlinger, ei’ der nitten, som kan befries for sine synder, hvis
de ser sine onde veie, udretter gode gjerninger, lytter til loven, stadig
iagttager Saranagamana og de fem bud og vogter vel paa sit legeme;
men jægeren og fiskeren, lad dem søge pagoder, lytte til loven og
holde de fem bud til deres livs ende, dog kan de ikke befries fra
sine synder. Saa er skrevet i bogen Sutta."

Altsaa: de stakkels jægere og fiskere, de er ugjenkaldelig
fordømte! Det er næsten ligesaa forunderligt, som naar vi læser i det

"■) Herren, <1. v. s. Buddha.

-) Formelen: „Jeg tror paa Buddha, loven og kirken."

3) Mod mord, tyveri, hor, løgn og drukkenskab.

4) En slags ariga, benaadet menneske.

ß) Dog maa det bemerkes, at helvede, skjønt det kan vare tusener eller
millioner aar, dog ikke er evigt for buddhisten.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:13:35 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1891/0014.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free