- Project Runeberg -  Samtiden : tidsskrift for politikk, litteratur og samfunnsspørsmål / Tolvte aargang. 1901 /
200

(1890-1926) With: Gerhard Gran
Table of Contents / Innehåll | << Previous | Next >>
  Project Runeberg | Catalog | Recent Changes | Donate | Comments? |   

Full resolution (JPEG) - On this page / på denna sida - Jens Thiis: Böcklin og den tyske malerkunst

scanned image

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Below is the raw OCR text from the above scanned image. Do you see an error? Proofread the page now!
Här nedan syns maskintolkade texten från faksimilbilden ovan. Ser du något fel? Korrekturläs sidan nu!

This page has never been proofread. / Denna sida har aldrig korrekturlästs.

200

Jens Thiis.

Böcklins kentaurer er ikke marmorrelieffernes smukke
hesteynglinge, men lodne godmodig-vilde urvæsener, hvis
brunflekkede, raggede hestekrop og buskede haarvækst
minder om barken paa gamle trær, om lav og om mose.

Hans havfruer er ingen billedskjønne, antike
marmorpiger med fiskehale, men havets tanketomme, kaade tøser,
sprællende og smidige som fisk, ustadige og tumleglade som
bølger.

Hans fiskeøiede havmænd og hav-kentaurer med den
svulne svømmeblære af en vom og med lemmer, der er
skjællede som en karpes bug, er overskimlet af grønske og
lugter af vaad tang; men de er ganske ude af stand til at
vække Poseidon-lignende forestillinger.

Og naar mennesket en sjelden gang blander sig med
disse naturbastarder, antager det selv deres natur, lever deres
brunstbeherskede, legende og drømmerige liv med, lader sig
elske og fange og kjærtegne af dyr og halvdyr og parrer sig
med dem i elementernes brus.

Böcklin levede en uafhængig kunstners liv, for sig selv
og tjernt fra al offentlighed.

Et par studieaar tilbragte han under Schirmers ledelse i
Düsseldorf, han har besøgt Antwerpen og ßrüssel og — i
februarrevolutionens aar — Paris. 5—6 aar har han levet i
München, senere ogsaa i Weimar, hvorhen han i sin dybeste
økonomiske misere blev kaldet som akademi-professor.
Stillingen har sikkert passet ham daarligt, for han opgav den
efter to aars forløb og vendte tilbage til Italien og til en
kunstners ubundne liv. Med undtagelse af et par længere
ophold i Schweiz har Böcklin tilbragt hele resten af sit liv
i Italien — 12 aar i Bom, 20 aar i Firenze. Her døde han
i sin villa ved Fiesole.

1 disse knappe data, som foruden eleven Schicks
dagbogsoptegnelser er næsten alt det, som er offentliggjort om
Böcklins private liv, finder man intet om, at han har boet
ved havet.

Men Böcklin har seet havet — Middelhavet.

En tysker, en født Schweizer, en Düsseldorfer-elev skulde
bli Middelhavets maler, dets forherliger.

<< prev. page << föreg. sida <<     >> nästa sida >> next page >>


Project Runeberg, Sat Jan 20 17:19:27 2024 (aronsson) (download) << Previous Next >>
https://runeberg.org/samtiden/1901/0208.html

Valid HTML 4.0! All our files are DRM-free